Belle Epoque

10. april 2005 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

6 stjerner Skriv en kommentar

Belle Epoque billede

En deserteret soldat i 30'ernes Spanien søger ly hos en skør kunstner, der har 4 singledøtre...

Efter ophævelsen af censuren med Francos død i 1975 var der et enormt ønske om at kunne udtrykke sig om hvad som helst i spansk film, især med hensyn til de seksuelle temaer. Almodóvar har ikke just været blu i den forbindelse og Fernando Truebas Belle Epoque er bestemt ingen undtagelse. Der er dog alligevel et stykke vej fra Almodóvars univers til Belle Epoque, der er mere stueren i sin stil.

Der er dog stærk fokus på det seksuelle tema i Belle Epoque. Vi følger den unge soldat, Fernando, i 30'ernes Spanien, hvor hæren og kirken er de mest indflydelsesrige faktorer i befolkningens liv. For at søge nye græsgange, har Fernando valgt at desertere og på sin vej møder han den bramfri kunstner, Manolo, hos hvem han vælger at bo hos i et stykke tid. De 2 bliver hurtigt gode venner og til Fernandos store overraskelse har Manolo 4 døtre og de er alle singler. Hvad mere kan en ung soldat, der har deserteret ønske sig? Fernando giver den som kok i det store hjem og vinder efterhånden alle pigers hjerter. Med tiden hengiver de alle sig så snart lejlighed byder sig.

På trods af denne tilsyneladende intetsigende historie må man ikke undervurdere Belle Epoque. Den er et storstilet familiedrama af karakter med uro i sindet, temperament og stemning. Dykker man mere under huden, er det ikke mindst et udsnit af spansk historie, hvor der ikke slækkes på meninger om kirken, hæren, fremtiden eller erotik! Der er til tider et smukt musiktema, der passer så fint ind, som historien skrider frem. Filmen tager ikke sig selv for alvorligt, den vil ikke være mere værd end så meget andet, den er blot sig selv. Belle Epoque er en erotisk fortælling, men der er en fin balance mellem det erotiske og den excentriske måde, hvorpå spansk film har haft lyst til at skildre det seksuelle gennem tiden. Dette blev måske nøglen til filmens succes senere hen. Belle Epoque modtog 8 Goya Awards (Spaniens oscar).

Penélope Cruz kan her opleves i en ung udgave og hun er langt fra kun kendt i sit hjemland i dag. Hendes nationale gennembrudsfilm har været Belle Epoque og hendes karriere har været med lyntoget siden. Ikke mindst siden hendes internationale gennembrudsfilm, Almodóvars ”Todo Sobre Mi Madre” (Alt om min mor) og nogle vil måske huske hende i den knap så velansete Vanilla Sky, som i øvrigt var en genindspilning af den spanske film ”Abre Los Ojos” – også med Cruz i hovedrollen. Man lægger mærke til Cruz karakter i filmen, hun er den mest udfarende af de 4 døtre, men der findes nu en herlig kemi blandt alle hovedrolle-indehaverne i filmen.

Instruktøren Fernando Trueba er mest kendt i sit hjemland, men lavede den internationale ”Two Much” med Antonio Banderas, der næppe vil gå over i historien som en storfilm. Denne gang har han dannet team med veteranen Rafael Azcona, hvis hånd har bragt uforglemmelige historier til spansk film. Duoen lader til at kunne samarbejde!

I Danmark udgives Belle Epoque under Criterion film, hvis særpræg er udgivelser af betydningsfulde film for filmhistorien. Gå ikke glip af denne milepæl i spansk film.

dvd ekstra materiale
Selvom filmen udgives af Criterion er det sparsomt med ekstra materiale på denne dvd. Taget i betragtning af, at der på Criterionfilm.dk direkte står ”Det absolut bedst tilgængelige materiale vil altid blive anvendt til produktionen af disse exceptionelle film”, forefindes der ikke mere end en 27 minutters making of-dokumentar og en trailer. Det er ærgeligt, at der ikke var mere ekstramateriale med til denne skive, hvorfor der desværre kun kan gives 2/6 sjerner for det.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Criterion Film.

Titel: Belle Epoque