Berlinale 2007 - midtvejsreportage

13. februar 2007 af Michael Panduro Skriv en kommentar

Berlinale 2007 - midtvejsreportage billede

I torsdags lød startskuddet til årets Berlinale.

Europas måske største og i hvert fald mest velbesøgte filmfestival lagde ud med franske "La Vie En Rose" - Oliver Dahans filmatisering af Edith Piafs begivenhedsrige liv. Siden da har festivalen erobret Berlin med et program der er større og mere
omfattende end nogensinde. De traditionelle serier - hovedkonkurrencen, Panorama, Forum og Generation - er større end nogensinde og festivalen har i år flere udstillinger og særarrangementer end tidligere. Som Guy Maddins stumfilm "Brand Upon The Brain", der bliver vist med komplet orkester, narration og live lydeffekter i Berliner-operaen, eller Mika Ninagawas debutfilm, den farverige "Sakuran", der understøttes af en udstilling af instruktørens berømte fotografier.

Hovedkonkurrencen der tiltrækker de største stjerner og afføder mest spekulation har indtil videre budt på en omfattende og vidtspændende gruppe film. Fra Steven Soderberghs film noir-øvelse, "The Good German", til vor egen Bille Augusts "Goodbye Bafana" om Nelson Mandela. Robert De Niro og Clint Eastwood har tiltrukket mest opmærksomhed på den røde løber og ved pressekonferencerne for henholdsvis "The Good Sheppard" og "Letters From Iwo Jima", der begge bliver vist uden for konkurrence. Mest imponerende i konkurrenceprogrammer har for undertegnede været koreanske Chan-Wook Parks "I'm a cyborg, but that's ok" - en skæv og fantasifuld, romantisk komedie der udspiller sig på et sindssygehospital. En anden asiatisk konkurrence-film, Lu Yis "Lost In Beijing" har allerede skabt masser af debat til trods for at filmen først vises på fredag. Der er nemlig stadig ingen der ved om filmen vises ucensureret eller ej. Filmselskabet ligger tilsyneladende i kamp med de hårde, kinesiske censurmyndigheder til det sidste.

Asien er ligeledes stærkt repræsenteret i Forum, Panorama og Generation-programmerne. Især SydKorea har imponeret med titler som den muntre og vilde sex-komedie "Dasepo Naughty Girls" og kønsskifte-bryder-filmen "Like A Virgin". Japan imponerede kritikerne med veteranen Yoji Yamadas samuraifilm "Love And Honor" og den unge generation med den fantastiske animationsfilm "Tekkonkinkreet".

Halvvejs inde i festivallen er det asiaterne og de amerikanske filmmagere der har imponeret mest, men i de næste dage kommer alt fra britisk, østeuropæisk, tysk og israelsk film frem til fronten. Amerikanerne har vøret på plads med alt fra Eastwood, De Niro, Matt Damon, Jeff Goldblum, Cate Blanchett og Joseph Fiennes til selveste "The Duke of Dirt", John Waters, der i dag præsenterede den filmede udgave af hans mangeårige stand-up show, "This Filthy World".

Den overordnede kvalitet og stemning har været høj ved dette års Berlinale, så det er med spænding vi går anden halvdel af årets festival i møde.