Berlinale 2016 - Intro

8. februar 2016 af Dennis Hedelund Jørgensen Skriv en kommentar

Berlinale 2016 - Intro  billede

Følg med når Cinemaonline skriver daglige artikler om årets Berlinale.

På torsdag skydes den 66. Berlinale i gang, og endnu engang er Cinemaonline klar med daglige opdateringer i dagbogsform. Dette er egentlig min tredje tur til Berlinalen, men første gang jeg skriver for Cinemaonline om det. David Lund er også med for Cinemaonline, og det bliver hans tiårs jubilæum i år. Det er dog ikke alle, der er lige erfarne, så først vil jeg skrive lidt om, hvilken slags filmfestival Berlinalen egentlig er.

Hovedkonkurrencen er Berlinalens hjerte, og det er her den prestigefyldte guldbjørn bliver uddelt. Den uddeles af en jury, som skifter hvert år, og går til den bedste film i hovedkonkurrencen. Her bliver der også uddelt sølvbjørne til de bedste skuespillere, instruktører osv. Dog er hovedkonkurrencen en meget lille del af Berlinalen. Ved siden af hovedkonkurrencen finder man nemlig også en bunke andre film i andre konkurrencer. Panorama er den næstmest prestigefyldte konkurrence, hvor publikum afgør vinderen. Forum kommer herefter med en masse flere hverdags- og kunstfilm. Generation er delt op i to konkurrencer - børn og unge. En kortfilmsfestival er også på programmet. Dernæst er der en masse andre programmer, hvor ingen priser uddeles samt et filmmarked, hvor distributionsselskaberne forsøger at sælge deres genrefilm.

Som publikum er man nødt til at møde op på dagen, og stå i timelange køer for at få billetter til forestillinger. Som presse bliver der dog vist pressevisninger af filmene, og det er muligt at skippe køerne, hvis man vil have billetter til publikumsvisningerne. Derudover har man adgang til markedet, men ikke filmvisningerne - her skal man tigge selskaberne om at få lov. Der kommer naturligvis også en masse stjerner til byen til pressekonferencer og til visningerne, og en masse fester bliver afholdt om aftenen. Der er med andre ord nok at se til.

I år er Danmark repræsenteret i hovedkonkurrencen med Thomas Vinterbergs “Kollektivet”. Den bliver dømt af bl.a. juryformanden Meryl Streep. Eftersom mange af filmene har verdenspremiere i hovedkonkurrencen, er det dog altid svært at udpege en favorit, men det er en god blanding af debutanter samt kendte ansigter som Jeff Nichols, der præsenterer deres nye film her. Åbningsfilmen bliver Coen-brødrenes “Hail Caesar!”, der vises udenfor konkurrence. Hvis flyet flyver til tiden, når vi både den og den efterfølgende pressekonference. Danmark er dog ikke stort præsenteret i år, og resten af de danske film er lavet i samarbejde med andre lande. “Shelley” i Panoramaprogrammet når vi desværre ikke, og faktisk heller ikke Kollektivet (den har jeg dog set, og fandt ganske udmærket) da de begge bliver vist sent i næste uge, efter vi er smuttet hjem igen. Dog har en gammel favorit, Kiyoshi Kurosawa, sin nye film “Creepy” med til Berlinalen, som vi begge glæder os meget til.

De næste par dage kommer til at gå meget langsomt, for vi glæder os meget. Hver gang vi har tid til en film i hovedkonkurrencen, snupper vi den, ellers går vi blot efter hvad der lyder mest interesant, og et par tiggeture til markedet skal der nok blive plads til.