Berlinale 2018 - Intro

11. februar 2018 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinale 2018 - Intro billede

Så er vi i gang igen!

På torsdag skydes den 68. Berlinale i gang, hvor en lang række film skal dyste om Guldbjørnen, Sølvbjørne, Krystalbjørne og publikumspriser. Cinemaonline vil endnu engang dække festivalen med daglige rapporter samt en afsluttende artikel, der afslører vinderne. I år må I undvære Dennis Jørgensen - til gengæld giver Peter Johansen mig en hjælpende hånd. Han har sidst besøgt festivalen i 2009 også for Cinemaonline. Vi vil såvidt som muligt komme lidt rundt i de forskellige programmer, og som sædvanligt også få presset nogle markedsfilm ind i vores tætpakkede program.

Til dem der ikke kender Berlinalen, består festivalen af langt mere end det egentligt velkendte hovedprogram Competition. Panorama er er program, hvor publikum bestemmer priserne. Forum er et ofte mere kunstnerisk program, der også byder på en række portrætter og hverdagsbilleder. Generation er opdelt i tre - børnefilm, ungdomsfilm og kortfilm for børn. Derudover er der også et kortfilmsprogram, et program med udelukkende tyske film, et homageprogram, et program med nyrestaurerede klassikere og flere programmer, der viser film udenfor nogen konkurrence. Sideløbende med festivalen, kører EFM (det Europæiske Filmmarked) hvor filmselskaberne prøver at sælge nye film til distributionsselskaberne. Som presse har vi adgang til markedet men ikke forestillingerne, så det kræver ofte lidt overtalelse, at få tildelt en plads til disse forestillinger.

Berlinalen er en stor mundfuld, og den er ganske uoverskuelig for mange, for der er hundredvis af film, der vises i en lang række programmer, og en masse regler og priser at holde styr på. Udover de almene priser, bliver der nemlig også uddelt priser af en række uafhængige juryer, der tildeler pengepræmier til deres favoritter på tværs af programmerne.

Hovedfokus i verden vil dog være på hovedprogrammet Competition, hvor den velkendte Guldbjørn bliver uddelt. I år er Tom Tykwer formanden for juryen, der ellers består af Cécile de France, Chema Prado, Adele Romanski, Ryūichi Sakamoto og Stephanie Zacharek.

Danmark er ikke specielt godt præsenteret i år, da vi endnu engang ikke er med i Competition, men heldigvis kan man finde os andre steder. “Solar Walk” er nomineret til bedste kortfilm. “Den Utrolige Historie om den Kæmpestore Pære” og “Cirkeline, Coco og det Vilde Næsehorn” er nomineret til bedste børnefilm. “Danmark” er nomineret til bedste ungdomsfilm, og derudover er der en række film, der er delvist produceret i Danmark samt en der indgår i homage-sektionen.

Denne gang er æresguldbjørnen blevet uddelt til Willem Dafoe, og netop derfor vises en række film fra hans karriere - heriblandt danske Lars Von Triers “Antichrist”, men også klassikere som “Platoon”, “Mississippi Burning” og “The Last Temptation of Christ”.

Både Peter og jeg har haft tid til at kigge programmet igennem, og der gemmer sig en lang række guldkorn som altid. Udover nye film fra Gus Van Sant, Steven Soderbergh, Kiyoshi Kurosawa, Kim Ki-Duk, Hong Sangsoo, Zellner brødrene, Timur Bekmambetov og Guy Maddin åbner festivalen med den seneste film af Wes Anderson. Det er ikke blevet bekræftet, hvem der dukker op på den efterfølgende pressekonference, men det kunne tyde på, at vi kommer til at se en af mine personlige favoritter Bill Murray i levende live.

Vi flyver afsted onsdag aften, så vi kan være klar torsdag, når det hele går i gang. Dette bliver mit 12. besøg på festivalen og bestemt ikke det sidste, da det altid ender med at være et af årets højdepunkter. Følg endelig med her på siden, når vi skriver om dagens oplevelser samt hvad der rører sig på festivalen.