Så er aftenens prisuddeling nået til vejs ende, og den rumænske “Touch Me Not” løb med årets Guldbjørn. Filmen udforsker kærlighed og seksualitet i en ikke-lineær fortælling. Det er instruktøren Adina Pintilies første spillefilm, men hun har før instrueret kortfilm samt dokumentarfilm.
Juryens pris som oftest uddeles til mere artistiske visioner gik til den polske “Mug”, imens Wes Anderson fik prisen for bedste instruktør for “Isle Of Dogs”. Alfred Bauer prisen, der fokuserer på nye måder at lave film på, gik til den paraguayanske “The Heiresses”, hvor Ana Brun også snuppede prisen for bedste kvindelige hovedrolle. Bedste mandlige hovedrolle vandt Anthony Bajon for “The Prayer”, bedste manuskript gik til “Museum” og prisen for artistisk vision gik til Elena Okopnaya for kostume og kulisser i “Dovlatov”.
Priserne i hovedkonkurrencen blev dermed godt fordelt på forskellige film fra forskellige lande, og juryen har denne gang haft et stort fokus på det artistiske fremfor det politiske. Det er dog ikke kun hovedkonkurrencen, at priserne er blevet uddelt, men resten af konkurrencerne er også færdige.
Panoramas publikumspris gik til “Profile”, der udforsker rekruttering af europæiske kvinder til ISIS igennem et found footage skræmformat. Filmen er ikke nær så vellykket, som andenpladsen “Styx”, der moralsk udfordrer en kvinde, da hun støder på en båd med flygtninge på havet. Begge film er omtalt i tidligere artikler, da vi var heldige nok at fange dem begge.
I ungdoms- og børneprogrammet Generation vandt “Cross My Heart” og “The Seen and Unseen” samt kortfilmen “A Field Guide to being a 12 Year Old”. I kortfilmsprogrammet gik Guldbjørnen til “The Men Behind the Wall”.
En lang række uafhængige juryer har også givet bud på de bedste film under Berlinalen, og bl.a. hædret disse med pengepræmier og skulderklap. Smut ind på https://www.berlinale.de for den fulde oversigt over vinderne.
Endnu en festival er overstået, og flere af disse film, vil først dukke op om et års tid herhjemme. Berlinalen virker dog som et glimrende pejlemærke for fremtidens film, og flere af disse film vil skabe opmærksomhed igen, når vi nærmer os Oscar uddelingen i 2019. Heldigvis vil flere også dukke op over de næste par måneder. Blandt dem vi så, er det især værd at holde øje med “Unge Astrid”, “Human, Space, Time and Human”, “Styx” og “Utøya 22. Juli”.