Berlinale 2019 - Intro

4. februar 2019 af Dennis Hedelund Jørgensen Skriv en kommentar

Berlinale 2019 - Intro billede

Så blev det februar igen, og CinemaOnline er endnu engang på pletten, når årets Berlinale senere på ugen løber af stablen!

På onsdag flyver jeg og David Lund endnu engang til Berlin for at dække årets Berlinale for CinemaOnline. Det er en tilbagevendende begivenhed vi efterhånden ser ligeså meget frem til som juleaften. Vi rejser hjem igen tirsdag d. 12/2 pga. arbejde og studier, men vil indtil da komme med en daglig rapport udformet som en blog med små anmeldelser af de film og pressekonferencer vi ser samt andre oplevelser og spådomme.

Berlins filmfestival også kaldet Berlinalen er en gigant blandt filmfestivaler. Den udgør sammen med andre som Filmfestivalen i Cannes, Sundance og Toronto Filmfestival en populær meningsdannelse om film formet af både publikum og anmeldere. Udover hovedprogrammet, der modtager mest fokus og byder på en god blanding af debuterende og erfarne instruktører fra hele verdens allernyeste film, er der også et kortfilmsprogram, to ungdomsprogrammer, et program med kunstfilm, et program med publikum som dommerne, et dokumentarprogram, et LGBTQ-program, et madprogram, et retrospektivt program, et program kun med tyske film og en masse film, der bliver vist udenfor konkurrence. Hvis dette ikke skulle være nok, kører det største europæiske filmmarked sideløbende med festivalen. CinemaOnline har adgang til de fleste programmer. Mange film har deciderede pressevisningee, imens andre kræver at vi anskaffer os nogle gratis billetter til publikumsvisningerne efter først til mølle princippet. Det europæiske filmmarked har vi begrænset adgang til, og forestillingerne kræver grønt lys fra distributørerne og producenterne af filmene (vi plejer gerne at overtale en håndfuld af disse, da genrefilmene her ofte er kanon underholdning).

Hovedprogrammet byder i år på bl.a. på danske Lone Scherfigs nye film “The Kindness Of Strangers”, der også fungerer som åbningsfilmen. Så i år er der håb for danskerne, og tilmed også en god chance, da Scherfig formår at tale et filmsprog, som tiltaler Berlinalen, Hun skal dyste mod andre prominente instruktører som Isabel Coixet, Fatih Akin, Francois Ozon og Denis Cote. #metoo bevægelsen har ikke levet forgæves, for i år er der stor fokus på kvindelige instruktører, og de udgør 30% i årets programmer. Juliette Binoche er også formand for juryen i år, hvilket er en meget fremtrædende rolle, når det kommer til afgørelsen af vinderne. Vi krydser fingre for Scherfig!

Der er en lang række film, vi glæder os til at se i år. Casey Affleck instruerer sig selv i et underspillet sci-fi drama ved navn “Light Of My Life”, og Jonah Hill debuterer som instruktør i skaterfilmen “Mid90’s” - begge film kunne være interessante at fange den efterfølgende pressekonference til. Derudover lyder den japanske Generationsfilm (ungdomsprogrammerne) “We Are Little Zombies” om et band af udskudte teenagere, den kinesiske gyserfilm “Demons” samt nazifilmen “Skins” også som noget i vores boldgade. I det hele taget er det et ganske lovende program, der viser større alsidighed end nogensinde før når det kommer til genrer, selvom de besøgende kendisser måske ikke er ligeså imponerende som visse andre år - Christian Bale kigger dog forbi med den Oscar-nominerede “Vice”, der vises udenfor konkurrence.

Ja, der er masser at se til og masser at planlægge. Vi har også allerede skrevet os op til to filmfester, for dem er der naturligvis også masser af. Udover det skal de gode tyske øl, drinks og mad også nydes - både før, under og efter filmene for tiden er altid knap. Den rammer artikel fra Berlinalen rammer nok CinemaOnline på fredag, og derfra kan du følge med dagligt. Nu skal der pakkes!