Berlinalen 2011 - dag 4

14. februar 2011 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinalen 2011 - dag 4 billede

En gennemgående god dag midtvejs igennem Berlinalen.

Så er vi ca. halvvejs igennem årets Berlinale, og meget af dagen i dag er gået med planlægningen i morgen, hvor jeg sammen med en kammerat vil forsøge med ud i eksperimentet at se 8 hele film på en dag. Da filmenes tider i programmet typisk ikke passer sammen, har dette været noget af et puslespil at lægge, især da meget af planen måtte laves om, da den hvilede på markeds-screeninger som vi ikke fik billetter til. Nu er morgendagens program dog lagt, og med flere film på 2 timer og derover, er der ingen pause fra middag til midnat.

Dagen i dag lagde ud med den franske animationsfilm i hovedkonkurrencen “Tales Of The Night”. Mennesker og dyr var blot sorte silhuetter og skygger i filmen, som ellers bestod af en masse korte eventyrsfortællinger, der i et behageligt tempo viste en masse kreativitet. Måske ikke noget stort værk, men perfekt til en søndag morgen, hvilket da også vakte nostalgiske følelser fra barndommen, hvor man stod op før ens forældre, tændte for fjernsynet, og så en håndfuld tegnefilm før man gik i gang med dagen.

Herefter blev det til Werner Herzogs nye dokumentarfilm “Cave Of Forgotten Dreams”, der ligesom “Tales Of The Night” blev vist i 3D, men denne gang med god grund. Filmen, der blev vist udenfor konkurrence, omhandler grotten i Sydfrankrig der blev opdaget i 1994 og besidder de ældste hulemalerier (ca. 32.000 år gamle) endnu fundet. Grotten er ikke åben for turisme, og Herzog er den første der har fået lov til at filme den, og netop med hjælp af 3D-teknologien skaber han den unikke følelse for publikum, at de tager på en rejse ned i grotten. Langt fra Herzogs bedste dokumentarfilm, men stadig ved velkendte træk fra instruktøren bl.a. igennem hans dybt personlige interviews, var dette stadig en oplevelse udover de sædvanlige.

Så blev det tid til en Forum-film ved navn “Submarine”. En britisk og skæv coming of age film med en skarp humor og fin pointe, men alligevel virkede alle karaktererne som noget man har set før. Originalitet er dog ikke alt, og “Submarine” er både sjov, vedkommende og anbefalelsesværdig. “The Guard” fortsatte det britiske tema, denne gang i Panorama-sektionen som allerede nu er blevet dækket ret godt af undertegnede. Brendan Gleeson havde hovedrollen i denne sorthumoristiske perle, der vækker minder om start 90’ernes actionkomedier dog alligevel med et mere nutidigt præg. Hvor film som “Cop Out” fuldstændigt fejlede, formåede “The Guard” at fastholde en konstant komisk tone igennem sine ideer og karakterer.

Det ville være mærkeligt, hvis alle dagens oplevelser havde været gode, så jeg sluttede af med en drønhamrende kedelig film ved navn “Here” med Ben Foster i hovedrollen. Intentionelt langsom men uden hverken grund eller plot, kan man undre sig over hvad instruktøren ville med denne film, andet end at besøge Armenien og hygge sig lidt, og derefter lade resten af os lide under de ligegyldige optagelser, han har fået vævet sammen.

I morgen bliver en lang og hård dag, der går hurtigt. Med kun en lille pause inden middagstid, hvor vi får provianteret, bliver det spændende hvordan vi klarer os uden basale ting som f.eks. tissepauser en hel dag. Vi burde sgu have kontaktet Guinness Rekordbog.