Berlinalen 2012 sparkes i gang i morgen

8. februar 2012 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinalen 2012 sparkes i gang i morgen billede

Cinemaonline er endnu engang på pletten med daglige rapporter fra årets Berlinale.

Netop som julen og nytåret er overstået, står endnu en årlig begivenhed på programmet – Berlinalen. Kender du ikke filmfestivalen ved dette ord, ringer den største pris ”guldbjørnen” måske nogle klokker. Berlinalen er nemlig en af Europas allerstørste filmfestivaler, hvor der er plads til alle slags film fra hele verdens lande. Berlinalen er delt op i en række forskellige konkurrencer, hvor hovedkonkurrencen naturligvis er den vigtigste. Det er i denne at guldbjørnen uddeles, og i år har den danske ”En Kongelig Affære” med bl.a. Mads Mikkelsen en chance for at snuppe prisen. Juryen udskiftes også hvert år, og i år består den bl.a. af juryformand og instruktør Mike Leigh, skuespillerinde og sangerinde Charlotte Gainsbourg og Hollywood-skuespilleren Jake Gyllenhaal.

Som altid består Berlinalen af flere konkurrencer. Panorama hvor hovedprisen uddeles af publikum og deres stemmer, Forum med en større fokus på kunstfilm og små film, Generation som er delt op i film for børn og film for unge, kortfilm og faktisk også en håndfuld andre mindre programmer. Til at uddele priser i disse konkurrencer er en masse uafhængige juryer, som udvælger nogle film på tværs af programmerne. Berlinalen er dog ikke kun ren konkurrence. Det er naturligvis en hyldest af filmmediet, men der er også et enormt filmmarked, hvor nye film bliver vist og forsøgt solgt til diverse distributører og desuden også en række udstillinger og en håndfuld happenings. Hele Berlin bliver i halvanden uges tid lavet om til en stor international filmfestival, og på trods af flere tusinde udenlandske gæster, er der bemærkelsesværdigt meget plads på gaderne, restauranterne osv.

I år er Danmark faktisk kun repræsenteret med to film i hvert sit program. Udover ”En Kongelig Affære” er ”Magi I Luften” med i Generationsprogrammet. Her har Danmark haft en film med, i ligeså lang tid jeg kan huske, og det er netop også vores børne- og ungdomsfilm som udlandet bedst kender os for. Heldigvis er der en masse andre spændende film, hvor bl.a. den indiske ”Don – The King Is Back” (der vises udenfor konkurrence) med Shahrukh Khan er en film, jeg personligt ser meget frem til. Også den Oscar-nominerede ”Extremely Loud And Incredibly Close”, der ligeledes vises udenfor konkurrence, sørger for en række kendisser til Berlinalen. Netop kendisser er der masser af i år, da Angelina Jolie dukker op med sin debutfilm som instruktør ”In The Land Of Blood And Honey”, og desuden skulle der også være mulighed for at finde folk som James Franco, Tom Hanks, Sandra Bullock, Ewan McGregor, Michael Douglas, Billy Bob Thornton, Kevin Bacon, John Hurt, Robert Duvall, Charlize Theron og mange flere i byen.

Berlinalen går i gang i morgen, torsdag d. 9. februar, så jeg vil så småt gå i gang med at pakke, så jeg kan nå derned i tide til åbningsfilmen. Endnu engang ser jeg frem til en række spændende film, og jeg vil prøve at pakke mit program så tæt som overhovedet muligt, så der ikke er et kedeligt øjeblik. Dette har endnu ikke været et problem de forgangne år, da der altid er et eller andet at se, og man kan altid snuppe en pressekonference, hvis nu der er en hel time til den næste film. Jeg skriver igen i morgen, når dagen er forbi, og jeg er landet på mit sædvanlige hostel, og sådan fortsætter det hver dag til jeg flyver hjem igen umiddelbart akkurat bagefter visningen af ”En Kongelig Affære” næste Torsdag.