Beyond Borders

3. december 2004 af Jesper Pedersen

Beyond Borders billede

Flad forudsigelig og utroværdig kærlighedshistorie mellem Angelina Jolie og Clive Owen i stærke og effektive billeder.

Det synes indiskutabelt, at hjertet har været helt på sin rette plads hos de folk, som har været med i tilblivelsen af ’Beyond Borders’. Filmen er tilegnet alle de nødhjælpsarbejdere, der heroisk hjælper flygtende og sultende mennesker i nogle af verdens brændpunkter. Men i filmindustrien gør de gode intentioner det selvfølgelig ikke alene, og ’Beyond Borders’ fortæller en så fælt banal kærlighedshistorie pakket ind i nødhjælpsarbejdets rammer, at det sympatiske udgangspunkt næsten ender med at blive usympatisk.

Det så længe ud til, at det var mægtige Oliver Stone, som skulle instruere ’Beyond Borders’. Men den kontroversielle instruktør ville forståeligt hellere kaste sig over storfilmen ’Alexander’, så det endte med at blive actioninstruktøren Martin Campbell (’The Mask of Zorro’, ’Goldeneye’ & ’Vertical Limit’), der satte sig i instruktørstolen. Ikke overraskende fornægter Campbells sans for at lave effektive billeder sig ikke i ’Beyond Borders’ – til gengæld udstilles hans mangel på dramatisk tyngde.

Da den energiske læge Dr. Nick Callahan (Clive Owen) – i protest mod manglende støtte til sit humanitære projekt i Etiopien – afbryder en velgørenhedsfest i London, rører det ved noget langt inde i overklassekvinden Sarah Jones (Angelina Jolie). Tynget af en pludselig dårlig samvittighed forlader hun den trygge tilværelse i London til fordel for livet som nødhjælpsarbejder på nogle af verdens mere ubehagelige lokaliteter. Først i Etiopien i 1984 og fem år senere i Cambodja kommer Sarah til at arbejde tæt sammen med Nick. Selv om lægen i første omgang ikke har meget til overs for Sarahs tilstedeværelse i den afrikanske ørken, begynder de snart at fatte mere end bare venskabelig sympati for hinanden.

Lige så snart man får set ud over de gode intentioner og de på en gang betagende og forfærdende billeder fra Etiopien, Cambodja, og Tjetjenien, så er ’Beyond Borders’ en fladt forudsigelig og utroværdig kærlighedshistorie. Med tydeligt stor sikkerhed på, hvor den vil hen, bevæger filmen sig klodset hen imod det øjeblik, hvor Nick og Sarah selvfølgelig kaster sig i armene på hinanden. Alt sammen uden bare en lille troværdig gnist imellem Angelina Jolie og Clive Owen.

Imens hærger krig, fattigdom, sult, sygdom og andre vederstyggeligheder i en række stærke og effektive billeder. Jo længere vi kommer ind i ’Beyond Borders, jo mere bliver de forfærdende billeder imidlertid kun brugt som ramme om kærlighedshistorien snarere end til noget konstruktivt. Vi bliver, som filmen skrider frem, tvunget væk fra at forholde os til verdens forfærdelige tilstand. Til fordel for en romance, der bare ikke fanger.

Dejlige Angelina Jolie har svært ved at få noget positivt ud af Sarah. Sarah lider af, hvad der må være det mest uheldige i en kærlighedshistorie: hun er i bund og grund usympatisk af væsen og ret egoistisk i sine valg. Der er langt mere gods at hente i lægen Nick, som britiske Clive Owen (der senest var en kedelig Arthur i ’King Arthur’) især i filmens første del giver tilstrækkelig med nerve og energi til, at hans kyniske tilgang til omverdenen og hans tilsyneladende tvivlsomme valg virker troværdige.

Når nu ’Beyond Borders’ vil tilegne filmen til alverdens nødhjælpsarbejdere, virker det med en meget flad historie som et ringe forsøg på at fremstå mere ambitiøs og sympatisk, end tilfældet er. De mennesker, der hjælper i nødhjælpens tjeneste, havde unægtelig fortjent bedre.

EKSTRAMATERIALE:
Ekstramaterialet indeholder to forholdsvis interessante afsnit om tilblivelsen af ’Beyond Borders’, hvor vi kan følge filmholdet rundt på de forskellige lokationer ude i verden. Derudover er der et kort interview med filmens manuskriptforfatter Caspian Tredwell-Owen, en lille bid film om Angelina Jolie som goodwill-ambassadør, samt kommentarspor af instruktør Martin Campbell og producer Lloyd Phillip.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Beyond Borders
Original Titel: Beyond Borders