Blacksite Area 51 (X-box 360)

26. november 2007 af Kristian Jensen

4 stjerner Skriv en kommentar KØB SPILLET HER

Blacksite Area 51 (X-box 360) billede

Krudt, kugler og masser af monstre…

2007 har budt på nogle fantastiske eksempler inden for first person shooter (fps) genren. Titler som det eminente ”Bioshock” eller det fremragende ”Call of duty 4” er begge beviser på at fps-genren lever i bedste velgående. Nu er der så kommet endnu et fps-spil til hylden. Desværre lever Midways ”Blacksite area 51” ikke helt op til forventningerne.
Historien begynder i Irak for tre år siden. Som anfører af en eliteenhed, skal man opspore masseødelæggelsesvåben i det hærgede land. Desværre finder man ikke de forventede våben (øhh – har man ikke hørt det før et sted??), men derimod finder man noget der er langt værre – aliens!
Historien springer frem til vor tid hvor en lille amerikansk by i Nevada er blevet invaderet af slimede alien-monstre, der naturligvis skal nedkæbes i bedste fps-stil.
”Blacksite area 51” er et ganske udmærket spil, der dog har enkelte fejl og mangler. Spillet trækkes af Epics Unreal 3-motor, der også leverede der flotte ”Gears of war”, så grafikken fejler som sådan ikke noget. Banerne skifter mellem store ørkenlandskaber og klaustrofobiske gange i mørke bunkers, alt sammen animeret virkelig flot. Musikken er ligeledes god og dialogen er ganske underholdende. Til at hjælpe sig med at pløkke diverse monstre har man en gruppe soldater til sin rådighed. Man kan via sin joypad kommandere rundt med dem og give dem ordre, og det fungerer nogenlunde. Som en lille ekstra feature afhænger gruppens kampånd af, hvor godt man klare sig i de forskellige baner. Bliver man gentagne gange skudt af fjenden, falder soldaternes kampånd, men har man derimod succes med sin nedkæmpning af fjender stiger kampånden i gruppen.
Samarbejdet med ens gruppe fungere fint og der er enkelt at finde ud af. Ydermere har man muligheden for at overtage diverse køretøjer og drøne derudaf mens man skyder til højre og venstre.
Spillets største problem er den ringe A.I. eller kunstige intelligens, der danner grundlaget for ens fjenders bevægelser i spillet. Ofte bliver fjenderne stående uden at bevæge sig og det er derfor ingen sag, at placere et skud lige i panden på dem. Det bliver heller ikke bedre af, at dialogen ikke er særlig godt mixet ind i resten af spillet. Nogle gange kan det være svært at høre hvad der bliver sagt, og man går derfor glip af vigtige informationer om ens mission. Hvad værre er, så er styringen ikke særlig god. Ens figur bevæger sig langsomt rundt i landskabet, og man føler ikke, at man har fuld kontrol over sin figur. Jeg oplevede gentagende gange at sidde fast med figuren uden at kunne komme videre.
”Blacksite area 51” er et udmærket fps-spil der har sine fejl. Det virker som om Midway ikke har haft tid til lige at finpudse de sidste små detaljer, der havde gjort spillet virkelig godt. Spillet når aldrig spil som ”Bioshock” eller ”Call og duty 4” til sokkeholderne hvad angår nytænkning inden for genren. Men på den anden side er det jo altid sjovt at sidde foran fjerneren og pløkke aliens i hobetal.

Spillet er venligst stillet til rådighed af:
THQ.

Titel: Blacksite Area 51