Blafferen

3. oktober 2009 af Kristian Jensen

Blafferen billede

Den syndige svensker...

Da Danmark i 1969, som det første land i verden, frigav billedpornografien, gik det bestemt ikke ubemærket hen. Debatten rasede, og modstandere og tilhængere af pornografiens frigørelse kæmpede en brav kamp fra hvet deres ringhjørne. Tilhængerne sejrede stort, og inden længe fulgte det meste af den vestlige verden trop med Danmark, og frigav billedpornografien.
Et af de lande, der fulgte Danmarks eksempel, var vores naboer i Sverige, der ligesom Danmark, relativt hurtigt blev en storekspotør af lumre film og fotografier.

Det bedst kendte eksempel på de såkaldte väl-lustig film er nok Mac Ahlbergs ”Flossie” (1974) med Marie Forså i hovedrollen, der som så mange af artsfællerne kombinerede en lettere sofistikeret historie med lummer erotik. Efter stor succes i hjemlandet med blandt andet ”Flossie” drog Marie Forså til Tyskland og indspillede ”Blafferen” med Joseph W. Sarno som instruktør, en film, der ironisk nok skulle blive begyndelsen på enden rent karrieremæssigt for den blonde sexbombe.

Historien i ”Blafferen” handler om den unge Denise (Marie Forså), der er blevet træt af livet i den ligegyldige landsby, hvor hun bor sammen med sin tante og onkel. Hendes kæreste keder hende, og Denise drømmer om et liv som fotomodel i storbyen. Derfor pakker den rebelske pige kuffeterne, og drager ud på landevejen som blaffer, i håbet om at drømmen om glitter og glamour en dag vil gå i opfyldelse.
På vejen møder hun Frank spillet af Harry Reems, der herhjemme nok bedst er kendt fra den legendariske ”Deep Throat” fra 1972. Frank, der er sanger, lover Denise guld og grønne skove, men som tiden går, viser det sig at ikke alt er som det skal være, og måske er Frank ikke den person han giver sig ud for at være.

Det er det danske distributionsselskab Another World Entertainment, der står bag udgivelsen af ”Blafferen” på det dvdmarkedet herhjemme, og man må sige at de har gjort et glimrende stykke arbejde. Udover en directors cut version af filmen, med en samlet længde på 112 minutter, finder man ydermere den noget kortere (93 min.) hardcore version af filmen, hvor Marie Forså optræder for første og eneste gang i hardcore sexscener. Personligt vil jeg dog på det kraftigste anbefale den lange softcore version, da den plotmæssigt er noget mere interessant end dens hardcore modstykke.

”Blafferen” eller ”Butterflies” som den hedder på engelsk, er ikke den værste af sin slags, men bestemt heller ikke mere. Dialogen er tåkrummende dårlig og historien er til tider direkte tåbelig, og man skal bestemt have en stor interesse i genren for at kunne holde af filmen. Alt i alt er ”Blafferen” en udgivelse der primært henvender sig til afficionados af tidlig filmisk erotik, og folk som trænger til lidt lummer 70'er hygge i hjemmebiografen.

Ekstramateriale.
Det der hiver AWEs udgivelse af ”Blafferen” gevaldigt op efter min mening, er det omfangsrige bonusmateriale, der følger med udgivelsen. Udover de to forskellige versioner af filmen, finder man ydermere et kommentatorspor til softcore versionen af filmen med producenten Chris D. Nebe.
Disk 2 inderholder endvidere interviews med Joseph W. Sarno og Chris D. Nebe, 2 forskellige billedgallerier, film- og biografier om de medvirkende, en ordentlig omgang trailers samt sjove fakta omkring ”Blafferen”. Mere kan man vist ikke ønske sig.

5 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: Another World Entertainment</a

Titel: Blafferen