BLAM!

12. juni 2018 af Jesper Rosenberg Antonsen Skriv en kommentar

BLAM! billede

Megasuccessen BLAM! spiller i København for første gang i 6 år – efter at have spillet 315 gange i over 17 forskellige lande på 4 kontingenter. Action komedien om 4 grå kontormedarbejdere, der forvandler sig til action-helte var et smashhit på verdens største teaterfestival Edinburgh Festival Fringe i både 2013 og 2015.

Instruktør Kristján Ingimarsson står selv på scenen i København sammen med et hold af toptrænede performere. BLAM! er fysisk teater i verdensklasse og den ramte i 2012 lige ind i den der genkendelige følelse af hverdagens kedsommelige rutiner og længslen efter at kunne give den gas for fuld skrue. Forestillingen modtog den anerkendte teaterpris Reumert, da forestillingen havde premiere på Republique i 2012.

”DIE HARD” MØDER ”THE OFFICE”
4 kontorarbejdere keder sig og for at undslippe hverdagens ulidelige rutiner opfinder de et spil. Pludselig forvandler arbejdspladsen sig til en verden befolket med superhelte, klassiske filmskurke og aliens fra de vildeste actionfilm. Du bliver blammet med halsbrækkende stunts, fanden-i-voldsk parkour, masser af attitude i et ekstraordinært eventyr. Og du vil aldrig se på din arbejdsplads på samme måde igen.

David og Goliat: Islændingen der erobrede de internationale teaterscener
Det er en David og Goliat-historie, når man ser på islændingen Kristján Ingimarsson, der har erobret de internationale teaterscener. BLAM! blev det internationale gennembrud for Kristján Ingimarsson. Det har været en helt utrolig, nærmest eventyrlig rejse med BLAM! og den fortsætter. Kristján Ingimarsson fortæller med sit karakteristiske drengerøvssmil, som om han stadig ikke helt selv har fattet hvad der skete: ”Dét som er kommet ud af mit hoved er der folk i Sydkorea, som griner af.” Kristján Ingimarsson er bosat i Vordingborg.

Når vi griner sammen, er vi alle mennesker – lige gyldigt hvor vi kommer fra
Vi møder et begejstret publikum alle vegne om det er i Kina eller Columbia og vi kan mærke, at forestillingens umiddelbarhed og kreativitet har indflydelse på folk. Vi får mulighed for at udtrykke os i pressen og mødes med politikere og ambassadører under sjove omstændigheder. Vi mødes med og fejrer den revolutionære tidligere borgmester i Bogota: Antanas Mockus. Vi underholder det kinesiske kommunistparti og crowd surfer oven på den islandske præsident. Når vi griner sammen, er vi alle mennesker.”

Kunsten gør en forskel – på tværs af landegrænser og kulturer
Ingimarsson oplever ofte, at kunsten kan gøre en forskel dér, hvor ord ikke altid rækker: ”Vi er med til at skabe forståelse og følelse af samhørighed på tværs af landegrænser og kulturer. Der er en tendens til at undervurdere, hvilken rolle kunsten spiller i mødet med andre kulturer. Med internationalt teater er man med til at bryde nogle barrierer ned, som stadig ville være der, hvis man bare mødes og taler sammen.”

Københavns helt nye teaterscene EUROPA
BLAM! spiller på Københavns helt nye spillested EUROPA. I sommeren 2018 åbner Mute Comp Physical Theatre Københavns nye scene EUROPA i et legendarisk Chipperfield cirkustelt på Refshaleøen. Med store fysiske rammer og lige så høje ambitioner vil EUROPA være byens internationale teater og er, sammen med bl.a. Copenhagen Contemporary og Haven Festival, en del af den nye kulturbølge der lige nu ruller ind over Refshaleøen.

Forestillingen spiller disse steder i Danmark:
ODENSE, Teater Momentum den 22.- 24. august kl. 19.00 | den 25. august kl. 11.00 + kl. 15.30
SKAGEN, Kappelborg den 27. august kl. 11.00 + kl. 20.00