Kontra
Kontra billede

Blink Twice

22. august 2024 af Maria Bjerregaard

Blink Twice billede

Der foregår mystiske og uhyggelige ting på den isolerede ø i Zoë Kravitz instruktørdebut med en velspillende Naomi Ackie og Channing Tatum.

Zoë Kravitz er ikke et nyt navn indenfor Hollywood. Især ikke, når hun har forældre, der er opvokset i branchen og stedfaren Jason Momoa. Nogle ville nok kalde hende som en nepo-baby, hvilket kun er tilfældet indefor denne industri – men når man både er smuk og talentfuld, så går den nok lige. Især når ens fokusområde tydeligt viser sig at være stærke kvinder.

Tjeneren Frida ( Naomi Ackie) bliver forført at milliardæren Slate King ( Channing Tatum) som inviterer hende ud på hans isoleret ø. Noget som minder om et rent paradis. Der bliver drukket, hygget, taget stoffer og spist god mad, og det hele virker som den rene luksus. Lige indtil grusomhederne går op for Frida, og hun bliver nødt til at finde en vej ud af dette paradis.

Naomi Ackie er nok bedre kendt for at spille Whitney Houston i biografien ”I Wanna Dance With Somebody”, og hun viser også rigtig fine takter i denne thriller. Dog er det drømmemanden Channing Tatum, som fuldstændig skfiter spor i denne rolle, hvor hans charme og uhygge hurtigt får sat sig fast, og han beviser, at han sagtens kan spille andet end komediefilm. Selvfølgelig også nemmere, når hans forlovede har instruereret ham.

Der sker faktisk mange fine ting igennem filmen. Selvom det hele i første omgang bliver fremvist som et paradis, kan publikum godt fornemme, at der er noget grueligt galt. Ligesom det gamle ordsprog ” det lyder for godt til at være sandt”. På mange måder er filmen nok en kvindens værste fjende, hvor både mænd og kvinder viser sig deres værste sider, men også tvinger kvinderne til at samarbejde sammen og stoppe galskaben.

Om moralen og tematikken er en kæmpe metafor for gaslighting, må nok være op til publikum selv at vurdere. Det er nærmest en kombination af ”Groundhog Day” og ”Handmaiden’s Tale”, hvor det sjove og ubehagelige kulminerer. Der skal ikke være tvivl om, at Kravitz sikkert gerne ville fortælle en historie om stærke kvinder, og hvordan vi skal hjælpe hinanden, men slutningen bliver også alt for meget prædiken. Hvilket er ærgerligt, da vi for længst har forstået pointen.

”Blink Twice” er en velspillet og effektiv debut-thriller fra Zoë Kravitz. Der foregår mystiske ting i kontrast med det frie liv, og tematikken bliver hurtigt meget ubehagelig. Channing Tatum viser, at han sagtens kan spille noget anderledes – selv med sin charme, kan han også være modbydelig. Selvom slutningen godt kan virke lidt for manipulerende slipper Zoë Kravitz godt fra sin debutfilm med en effektiv og unik thriller.

Titel: Blink Twice
Original Titel: Blink Twice
Premieredato: 22. august 2024