Bloodshot

13. juni 2020 af Teddy Tofte

Bloodshot billede

Nogle gange ved man bare, hvad man får, blot ved at se hvem der har hovedrollen i en film.

Vin Diesels film er ret så simple, uanset om det er ”Fast and Furious”, ”XxX” eller ”Riddick”-filmene, eller selv ”The Pacifier”, og du ved, at du i det mindste bliver underholdt af hjerneløse actionscener i en 90 minutters tid. Det er ikke altid let at forstå, hvorfor han vælger at spille sine roller eller sige sine replikker på en bestemt måde, men han er ret god til at slå fra sig og han bliver næsten aldrig såret i sine film. Med ”Bloodshot” formår Vin Diesel at opretholde det image hele vejen igennem, faktisk meget mere end alle sine andre roller. Actionscenerne er overdrevet, stuntsene er vilde, men denne gang giver det mening, hvorfor han er usårlig: han får nemlig superkræfter!

Diesel spiller den amerikanske soldat, Ray Garrison, som bliver kidnappet og myrdet sammen med sin kone. Sådan virker det da til. Senere vågner Ray op på et koldt bord i en bygning midt i Kuala Lumpur. Han er blevet genoplivet af dr. Emil Harting (Guy Pearce), men han har ingen hukommelse. Dog er der sket et par forbedringer her og der: hans krop er nu forstærket af nanoteknologi, som gør ham til et supermenneske, en bioteknisk dræbermaskine som ikke kan slås ihjel.

Med sig har han et hold af andre forstærkede supersoldater, som inkluderer den kampdygtige KT (Eiza Gonzalez). Langsomt får han hukommelsen tilbage og sætter sig for at dræbe den mand, som slog både ham og hans hustru ihjel. Men Ray opdager, at ikke alt er, som det ser ud til at være, og at han måske er involveret i noget, der er langt større, end han troede.

Historiemæssigt er ”Bloodshot” lige ud af landevejen, især for en Vin Diesel-film. Hvis du har læst tegneserien fra Valiant Comics, finder du hurtigt ud af, at dette ikke er en direkte adaption af den serie. Faktisk vil jeg mene, at hvis det ikke er fordi, at filmen hedder ”Bloodshot”, så kunne filmen lige så godt have været baseret på noget helt andet. Bikaraktererne er ikke så mindeværdige: Gonzalez virker til at spille en standard sidekick, som kun får en enkelt scene til at vise, hvordan hun kan kæmpe fra sig, mens Pearce virker til at køre på repeat og blot gentager rollen fra ”Iron Man 3”. Det ene frelsende punkt (udover Diesel) er Lamorne Morris (fra tv-serien ”New Girl”, hvor han spiller Winston), som er her i rollen som hackeren Wigans. Han formår i det mindste at sprøjte lidt humor ind i et ellers forudsigeligt og til tider kedeligt manuskript.

Vi må dog give instruktøren, David S. F. Wilson, lidt ære for at lave en seværdig film ud fra et middelmådigt manuskript. Især på den måde hvor filmen starter ud med en ganske almindelig hævnfilm, som så udvikler sig til noget helt andet halvvejs igennem. Du har nok ikke brug for forbedret syn for at se, at twistet er lige rundt om hjørnet, men han filmer det alligevel på en sådan måde, at det føles friskt, når det endelig kommer.

”Bloodshot” er filmet utrolig flot, og det kommer især til udtryk i kampscenerne og i særdeleshed i en elegant scene i en tunnel, hvor lys og tågeagtige elementer får det til at ligne et smukt maleri.

Hvis du kan lide Vin Diesel, som gør det, han plejer at gøre, eller bare tankeløse superhelte-action-film, jamen så skal du ikke snyde dig fra at se denne her film.

Blu-Ray: hvis du skal se filmen, så se den på blu-ray. Alt er bare skarpt – lyd og billede – og den førnævnte actionscene i tunnelen skal kun ses på maskiner, som kan tåle højdefinition.

Ekstramateriale: gag reel, previews, fraklippede scener, et kig på skuespillerne i filmen, og til sidst et kig på hovedkarakteren og hvordan han blev overført fra tegneserie til film. Alt i alt varer det tredive minutter. 2 stjerner for ekstramaterialet.

Denne film er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Bloodshot
Original Titel: Bloodshot