Blue Beetle

17. august 2023 af Natasha Margrethe Jensen

Blue Beetle billede

”The universe has sent you a gift, and you have to figure out what to do with it.” Hvordan håndterer man at komme hjem med en universitetsuddannelse, og i stedet ende med at få superkræfter? Det er hvad Jamie Reyes står overfor i den nye DC film, som handler om Blue Beetle. En film der fortjener at få blive set.

Blue Beetle er den nye film fra DC, som er baseret på karakteren Jamie Reyes/Blue Beetle. En film der allerede har fået nogle positive anmeldelser over i USA. Selv havde jeg ikke forventet så meget af filmen, men jeg blev positivt overrasket. Meget positivt overrasket.

Filmen tager handling omkring Jamie Reyes, som lige har afsluttet sin uddannelse på universitet, hvor han har læst jura. Han rejser hjem til sin familie, som bor i El Paso i Texas, og regner med at alt er, som da han forlod dem. Da Jamie kommer hjem, finder han ud af at tingene er langt fra som forventet. For at kunne hjælpe hans familie, finder han og hans søster et job, så de kan støtte familien økonomisk. Her møder Jamie en pige ved navn Jenny Kord, som er en af familiemedlemmerne i den virksomhed, som Jamie og hans søster arbejder for. Da Jamie og hans søster bliver fyret af Victoria Kord, tilbyder Jenny at tage Jamie ind til en jobsamtale, og se om hun kan finde et andet job til ham. Jenny og Victoria kommer nemlig ikke overens.
Da Jamie kommer forbi til jobsamtalen, ender han med at blive sendt hjem med en burgerboks, som Jenny beder ham om at passe på, og hun beder ham om ikke at åbne boksen. Jamies familie er dog nysgerrig, og får overbevist ham om at åbne boksen. I boksen finder de en bille lignende ting, som viser sig at være en fremmed scarab. Jamie bliver udvalgt som den symbiotiske vært, og han får en rustning, som giver ham ekstraordinære kræfter. Og herfra er det en rejse for Jamie som Blue Beetle.

Blue Beetle var oprindeligt sat til at blive en af de eksklusive film på HBO Max, men den fik alligevel lov til at komme i biografen. Og gudskelov for det! Nogle film er skabt til den store skærm, og jeg vil mene af Blue Beetle er en af dem. Den er fyldt med action, komedie, spænding og overraskende rørende op til flere steder.

Jeg læste et sted på nettet, at Blue Beetle var den bedste film fra DC siden Batman trilogien af Christopher Nolan. DC har jo ikke helt været heldige med deres film de sidste mange år, men Blue Beetle er en af de få film fra dem, som faktisk ikke har skuffet. Og derfor vil jeg nok give mig enig i, at det her er DC’s bedste film siden Batman trilogien. Fra filmen starter til rulleteksterne kommer, er der knald på filmen. Jeg var meget overrasket over hvor mange følelser den var i stand til at hive frem i mig. Humoren er fed. Actionen er vild. Og den der har stået for at vælge sangene til filmen – godt arbejde! Det hele spiller bare.

Hvis man kender til tegneserierne med Blue Beetle, så ved man måske, at Jamie Reyes ikke er den eneste, som har været Blue Beetle. Der har været flere af ham før Jamie. Den første var Dan Garrett, som er den originale Blue Beetle. Ted Kord var den næste. Og så kom Jamie Reyes som den tredje person. Så måske vi kommer til at se flere af dem i fremtiden, og hvis ikke så er der mulighed for, at vi kommer til at se mere til Jamie og ikke mindst Jenny Kord – datter af Ted Kord.

Titel: Blue Beetle
Original Titel: Blue Beetle
Premieredato: 17. august 2023