”Dobermann”-intruktøren, Jan Kounen, vender ryggen til alle de forventninger man eventuelt kunne have. I stedet for at følge op på tidligere bedrifters hæsblæsende tempo og ekstremt voldelige, politiske ukorrekthed, sætter han tempoet noget ned og leverer her en af de mest syrede tegneseriefilmatiseringer i nyere tid.
”Blueberry” har eksisteret som tegneserie siden 60’erne og skaberen, Jean ”Möebius” Giraud, har overværet og godkendt produktionen; han har endog en lille rolle.
Som ung vildbasse bliver den fransk-amerikanske cowboy Mike Blueberry skudt i en konfrontation med den mystiske Wally. Mike undslipper med nød og næppe i troen at Wally er død i det efterfølgende flammehav. Bevidstløs bliver han fundet i ørkenen af en gruppe indianere der tager sig af hans sår. Han bliver hos indianerne og lærer deres mystiske veje.
Som voksen er han blevet den lille, rolige westernbys retfærdige sherif, og klarer jobbet ganske godt. Men så opdages et hemmeligt, magisk indianerbjerg fyldt med rigdomme, Wally viser sig ikke at være død og snart finder Mike sig igen i midten af alverdens strabadser.
Det er allerede nævnt i filmens starttekster at vi har at gøre med en ”løs” adaptation af forlægget, så fans af serien risikerer at bliver skuffet. Hvis de derimod går til filmen med et åbent sind er her alligevel noget at hente. For filmen kræver et åbent sind. Selvom ovenskrevne synopsis muligvis indikerer det, så er her nemlig ingenlunde tale om en almindelig western. Nærmere en eksistentiel dannelsesrejse af den mere syrede slags. For at få noget ud af den opfordres man af instruktøren til at lade sig rive med af de vanvittigt smukke billeder til en magisk drømmeverden. I forlængelse af filmens flashbackform er historien flydende, hurtig og alligevel langsom. Og her snakker vi slet ikke om de udsyrede indianerritualer. Her blandes computereffekter, voice-over og tilbageblik til noget der grænser til opstyltet, moderne videokunst.
I det udførlige og interessante bonusmateriale finder man ud af hvor stor vægt Kounen har lagt i at gøre de mange shamansekvenser autentiske. Den store fokus på disse scener fungerer desværre lidt i negativ retning for filmen som helhed. De fleste vil finde dem uforståelige, overdrevne og lidt fjollede.
Skuespillerholdet er et nydeligt udvalgt ensemble med Vincent Cassel (”Dobermann”, ”Irreversible”, ”Ocean’s Twelve”) i sin første engelsktalende hovedrolle. Som altid gør han det ganske godt, og han virker sammen med Temuera Morrison (”Once Were Warriors”, ”Star Wars ep. 2”) som den eneste der har sat sig ligeså grundigt ind i materialet som instruktøren. Juliette Lewis, Michael Madsen, Ernest Borgnine, Eddie Izzard er også på rollelisten, men de er bestemt ikke alle lige overbevisende.
Billed og Lyd:
Der er frit valg mellem lækker DTS, Dolby 5.1 og Dolby 2.0 og billedet er i velbalanceret anamorfisk widescreen. Filmen er fyldt med stærke kontraster og mange skygger, som alle er virkelig flot gengivet på DVDen. Flot teknisk udgivelse.
Ekstramateriale:
Dobbelt-DVDen indeholder som allerede nævnt et ganske godt og grundigt indblik i skabelsen af filmen. En 45-minutters dokumentarfilm må siges at være vigtigste ingrediens, men derudover bydes der på interviews, bag-kameraet-featurettes, storyboards, billeder, manuskript osv. Der er kort sagt rigeligt at gå i gang med, og der er tankevækkende substans i det meste.
Filmen er et amerikansk/fransk/mexicansk samarbejde med fokus på det franske. Derfor skiller den sig grundigt ud fra gængse Hollywood produktioner både i sin flotte æstetiske helhed, men også i fortællestilen der visse steder kan virke hæsblæsende og andre dræbende langsom. Det er en modig opgave Kounen har sat sig selv på, og man kan på ingen måde sige at den lykkes fuldt ud. Men under alle omstændigheder er han endt op med en western ulig noget der tidligere er set.
DVDens gennemførte bonusmateriale og flotte tekniske standard hæver den samlede pakke til fire stjerner.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Scanbox.