Bobby

25. december 2006 af Maria Moni

Bobby billede

Robert Kennedy var Amerikas store håb, men inden han kunne nå at blive valgt til præsident, blev han skudt ned på Hotel Ambassador i Los Angeles.

Det er det forhenværende ungdomsidol Emilio Estevez, som tidligere har instrueret den noget tvivlsomme komedie Men at Work (1990), der står bag filmen Bobby. Estevez har både instrueret og skrevet manuskript til dette historisk-politiske drama, og han imponerer med en film, hvor resultatet er intet mindre end formidabelt. Bobby er en rørende, flot og velkomponeret fortælling om den tragedie, som ramte USA, den dag Robert Kennedy blev slået ihjel.

Robert Kennedy var ikke den første i rækken af store mænd, som måtte lade livet for sin politiske overbevisning. Blot få måneder inden Robert Kennedys død, var Dr. Martin Luther King blevet dræbt i Memphis, Tennessee, og fem år forinden havde hans storebror Præsident John. F. Kennedy lidt den samme skæbne i Dallas, Texas.
Robert Kennedy blev, af en stor del af befolkningen betragtet, som den person, der kunne skabe balance i et samfund, hvor der herskede kaos. Blandt store dele af den afroamerikanske befolkning blev Robert Kennedy opfattet, som den eneste hvide person man kunne stole på. Desuden var Robert Kennedy modstander af Vietnam krigen, og han indgød derfor håb blandt befolkningen om fred og forsoning mellem de forskellige befolkningsgrupper i USA.

Filmens handling udspiller sig primært på Hotel Ambassador i Los Angeles d. 6. juni 1968 (Hotel Ambassador var hovedkvarter for Robert Kennedys kampagne, og det var i hotellets køkken, at Kennedy blev skudt ned). På trods af at filmen primært handler om mordet på Robert Kennedy, har Estevez valgt at ligge fokus på omgivelsernes opfattelse af den skæbnesvangre dag. I løbet af filmen følger man et udvalg af hotellets gæster og personale, og får derved et indblik i deres liv. På den måde handler filmen ikke blot om mordet på Kennedy, men Estevez tegner i lige så høj grad et billede af den amerikanske samfundsmæssige tilstand i 1968.

Bobby bliver fortalt som en kollage af billeder, hvor Estevez delvist har brugt autentiske optagelser af Robert Kennedy sammenklippet med fiktive filmoptagelser af hotellets gæster og personale. Filmen er bygget op som en multiplot-fortælling, der leder tanker hen på Robert Altmans ”Short Cuts”. Filmen følger mange forskellige skæbner, som på tilfældigvis krydser hinanden. Denne opbygning er ikke tilfældig, og filmen (Estevez) ironiserer over sin egen form med henvisninger til den klassiske film ”Grand Hotel”, som er ligeledes er en multiplot-fortælling som udspiller sig på et hotel.

Bobby er en stjernespækket storfilm, fyldt med den ene formidable skuespillerpræstation efter den anden. Laurence Fishburne leverede en fremragende monolog i form af kokken Edward Robinson, der er så intens, at man ikke kan undgå at blive berørt. Overraskende nok leverer Lindsay Lohan en lige så flot præstation, som den unge Diane, der har lovet af gifte sig med en af sine klassekammerater, for at redde ham fra at blive sendt til Vietnam. Det er uden tvivl hendes bedste skuespilspræstation til dato, og hun leverede sine replikker med en sådan dybde og oprigtighed, at man helt glemte alle de fjollede teenage-rolle, som hun tidligere har optrådt i.

Titel: Bobby
Original Titel: Bobby
Premieredato: 25. december 2006
Instruktør: Emilio Estevez
Skuespillere: Harry Belafonte, Joy Bryant, Nick Cannon, Emilio Estevez, Laurence Fishburne, Brian Geraghty, Heather Graham, Anthony Hopkins, Helen Hunt, Joshua Jackson, William H, Macy, Demi Moore, Martin Sheen, Ch
Spilletid: 120 min.
Selskab: Bold Films, 2006