Boston Legal: The Complete Series

29. juli 2015 af Kristian Jensen

Boston Legal: The Complete Series billede

Advokatserie med et twist af humor…

Vi kender den klassiske scene. Advokaten der står midt i et fyldt retslokale, og fremlægger et veltilrettelagt forsvar med alvorlig mine. Stemningen er spændt, og små svedperler pibler frem på den anklagedes pande. Inden længe falder hammeren, og et menneske bliver dømt skyldig eller uskyldig.

Den amerikanske TV-mand David E. Kelley har specialiseret sig i at lave fjernsyn om advokater i det amerikanske retsvæsen. TV-serier som ”Ally” (1997-2002) og ”Forsvarerne” (1997-2004) er alle udtænkt af Kelley, der også er manden bag ”Boston Legal” der løb over TV-skærmen fra 2004 til 2008. Fælles for de tre serier er, at de alle fortæller deres historier med et strejf af ironi og galgenhumor. Hovedkaraktererne er milevidt fra den retskafne og strømlignede advokattype, der normalt portrætteres i diverse retssalsdramaer. Derimod er karaktererne, trods stor retslig genialitet, neurotiske og småskøre individer, der svømmer rundt i en sø af kæmpe egoer og retssalsjargon.

”Boston Legal” omhandler advokatfirmaet Crane, Poole & Schmidt. Man følger advokaternes sager, deres interne forhold og stridigheder. I centrum af det hele står advokaten Alan Shore (James Spader), der forsøger at takle den ene vanskelige sag efter den anden. Shore bliver flankeret af hans ven og kollega, den excentriske Denny Crane (William Shatner). Tilsammen udgør Shore og Crane et sprængfarligt team, der ikke er bange for at tage en sag op, lige meget hvor speget den end er.

Selvom der er alvor bag sagerne i ”Boston Legal”, så er historien altid fortalt med et stort glimt i øjet, og der er lagt stor vægt på humoren. En stor del af underholdningen kan tilskrives de to altdominerende alfahanner Alan Shore og Denny Crane, hvis interne ping pong er med til at hæve serien et godt stykke op over mængden. Dette skyldes naturligvis veteranerne James Spader og William Shatner, hvis prisbelønnede portrætter af de to advokater er ikke mindre en fremragende. Det spilles med sikker hånd, selv i de mest gakkede situationer, og følelserne ligger subtilt og ulmer i de mest sårbare scener.

Seriens største svaghed er de meget få scener hvor humoren får lov til at tage overhånd. Ind i mellem bliver det simpelthen for gakket, hvilket fjerner fokus fra karaktererne og den historie, der ønskes fortalt. Men det er heldigvis kun ganske få gange at dette sker, og kan bedst betegnes som en lille skønhedsfejl på et ellers fuldendt værk.

Serien består af 101 afsnit fordelt på fem sæsoner, så der er masser af god underholdning at hente i det samlede bokssæt. Med ”Boston Legal” har David E. Kelley skabt et solidt værk, der stadig holder den dag i dag. Seriens underspillede humor, morsomme karakterer kombineret med alvorlige tematikker og problemstillinger gør det samlede forløb til et afbalanceret og befriende morsomt bekendtskab.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Boston Legal” består af en række små film, der hver især belyser tilblivelsen af de enkelte sæsoner. Der er typisk tilknyttet to film til hver sæson, og alt lige fra karakterudvikling til manuskriptudvikling tages under behandling. De små film er informative og underholdende, men henvender sig samtidig nok mest til hardcore fans af serien.
Ekstramaterialet til ”Boston Legal” får 4 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Boston Legal