Streaming anmeldelse

Breaking & Exiting

17. februar 2019 af Teddy Tofte

Breaking & Exiting billede

Harmløs romantisk komedie uden nogen form for kant

Det er svært at sætte fingeren på det, men komediefilm, der involverer en fortæller, som sarkastisk fortæller filmens begivenheder, mens det sker på skærmen, virker næsten aldrig efter hensigten, medmindre selve skuespilleren formår at charmere sit publikum (bevismateriale A: Robert Downey Jr. i ”Kiss Kiss Bang Bang”). I ”Breaking & Exiting” virker det ikke. Men det er kun en del af problemet med Peter Facinellis debutfilm – en harmløs romantisk komedie, som følger de sædvanlige regler, sætter flueben på en checkliste, men heller ikke mere.

I Los Angeles finder vi Harry (Milo Gibson) og hans fætter, Chris (Adam Huber), som arbejder som indbrudstyve i den mere rige del af byen. Chris er tæt på de 30 år og vil gerne leve på en anden måde, hvorimod Harry har det fint med den måde, han lever sit liv på. Da han bryder ind i det næste hus, helt alene uden sin makker, finder han en ung kvinde i et badekar, som forsøger at slå sig selv ihjel med piller. Dette er Daisy (Jordan Hinson). Og selvom Harry forsøger at løbe væk, bliver han alligevel ramt af skyldfølelse og forsøger at redde hende – på mere end én måde.

Det første møde mellem de to hovedrolleindehavere er en dramatisk og alvorlig scene, og ikke særlig romantisk, men filmen gør alt, hvad den kan, for at romantisere forholdet mellem de to. Da Harry først bryder ind i huset, får vi en musikalsk montage, hvor han går rundt og leger med husets inventar og stjæler ting, hvorefter Harry venter på, at Daisy skal vågne op efter hendes selvmordsforsøg i endnu en montage. Milo Gibson forsøger at virke ligeglad med hele situationen, og selvom det kan fremtvinge et fnis her og der, er det bare ikke spændende nok at se en skuespiller få tiden til at gå med ingenting og alting.

Jeg vil helst ikke lyde alt for kritisk. Filmen er, hvad den er, en ganske almindelig romantisk komedie uden nogen form for kant. Det er et godt forsøg, men historien halter egentlig bare frem, skridt for skridt, på en forudsigelig sti, og når Harry og Daisy endelig er sammen og indleder en dialog, føles det aldrig helt autentisk. Manuskriptet tilfredsstiller ikke med dens udgangspunkt, da det altid er svært at kombinere romantisk komedie med en karakter, som er fast besluttet på at slå sig selv ihjel.

Det koncept alene kunne have givet filmen en fordel frem for så mange andre romantiske komedier, men den forbliver overfladisk. For nogen vil ”Breaking & Exiting” være en god måde at tilbringe en grå søndag på, for andre vil den være nem at glemme, så snart filmen er slut.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Breaking & Exiting
Original Titel: Breaking & Exiting