BUSTER 13: In Bloom

8. september 2013 af Astrid Skov-Jakobsen Skriv en kommentar

BUSTER 13: In Bloom billede

Siden år 2000 er de københavnske biografer årligt blevet fyldt op med spændende børne- og ungdomsfilm fra hele verden. Programmet er ikke mindre bredt og ambitiøst i år, hvor BUSTER – Filmfestival for børn og unge kan opleves fra den 5. – 15. September.
Anmeldelser af bare et lille udvalg af de mange filmtilbud vil i de kommende dage dukke op her på siden.

Festivalen blev for mit vedkommende indledt med den georgianske ungdomsfilm In Bloom. Det var et intimt lille selskab på fem morgenfriske sjæle, der fik samlet sig i en af Grand Teatrets mindre sale. Dette tog dog på ingen måde glansen fra mit første møde med georgiansk film.
Allerede udvalgt som Georgiens bud på en kommende Oscarnominering for bedste udenlandske film i 2014, er det tydeligt at Georgien selv er stolte af denne socialrealistiske historie om to bedste veninder i det postsovjetiske land. Det har de nu også al mulig grund til at være. Instruktørmakkerparret Nana Ekvtimishvili og Simon Gross har skabt en billedskøn rejse, der aldrig tager afstand fra den rå realisme, som præger pigernes liv.

En evig kamp mod undertrykkelse
Vi befinder os i Tbilisi i 1992, bare et år efter Georgiens selvstændighedserklæring fra Sovjetunionen. Eka og Natia er bedste veninder med kontrastfyldte temperamenter. Natia svinger lidt ekstra med hoften, hæver hagen og smiler kækt til de tilbedende rå drenge på gaden. Eka holder omvendt blikket fast møntet mod jorden i håb om at tiltrække mindst mulig opmærksomhed på sin vej. Helst vil hun bare være i fred, og hvis hun konfronteres af gadens bøller, bevarer hun sit neutrale udtryk og ignorerer mobningen bort.
Natia frustreres af Ekas milde tilgang til dem, der vil hende ondt. Hun søger i stedet konfrontationen og provokationen. Hver har de en gennemtænkt taktik til at beskytte selvet. Eka og Natias modsatte reaktioner former en fin allegori til, hvorledes undertrykkelse kan og skal håndteres. Det meste af deres liv har Eka og Natia levet i et land uden selvstændighed. Nu hvor selvstændigheden er vundet, fortsætter pigernes daglige personlige kamp ved enten at ignorere eller hidsigt konfrontere den lille undertrykker på gaden.

Umiskendeligt georgiansk med universel appel
Samme gåtur hjem fra skole deler de dog, og denne afslører nedslidte gader og vidner om den svære økonomiske trængsel, der fulgte Georgien igennem 90’erne. Med et råt og realistisk udtryk transporteres du til en dagligdag, hvor selv det at skaffe brød til suppen kræver bestemt anvendelse af skarpe albuer i en desperat menneskemængde. Men selvom gaderne er ugenkendelige, bygningerne fremmede og den daglige økonomiske kamp voldsom og gennemtrængende, er Eka og Natia stadig teenagepiger med de samme bekymringer og længsler, som det ses i resten af verden. In Bloom viser både den særskilte georgianske situation og et universelt genkendeligt følelsesunivers hos piger i puberteten. Den vil bearbejde og kommentere en plagsom og nær fortid ved et intimt og personligt blik ind i de to pigers hverdag. Således bliver fortællingen umiskendeligt georgiansk, og samtidig åbnes den op for et internationalt publikum. In Bloom gør sit for at udfylde et landskab af ellers ufortalte historier fra de tidligere sovjetstater.

In Bloom fortjener et større publikum, og der er heldigvis tid endnu til at fange den ved to kommende visninger. Onsdag og torsdag formiddag vises den i Palads og den anbefales for klassetrin 8 – 10. Filmen vises med engelske undertekster.
Læs mere om billetbestilling og det øvrige program for festivalen via linket.

Titel: In Bloom
Original Titel: Grzeli nateli dgeebi