BUSTER 13: Mud

9. september 2013 af Astrid Skov-Jakobsen Skriv en kommentar

BUSTER 13: Mud billede

Mud er en af 10 film som i år er nomineret til Politikens Publikumspris i forbindelse med BUSTER. Smides der nok hjerter efter den af festivalspublikummet, får vi den måske at se i reel biografdistribution på et senere tidspunkt.

Sydstaten Arkansas’ sydøstlige grænse defineres af Mississippifloden. Det voldsomme og uforudsigelige landskab opfordrer 14-årige drenge til opdagelse ført an af frygtløs nysgerrighed. Sydstaterne synes ofte at udgøre et land for sig, og i filmen Mud er vi da også langt fra både østkystens kaffebarer og vestkystens helsebutikker. Du befinder dig i et næsten mytisk land. Storslåede billeder formidler Mississippiflodens øde vildskab og fabelagtige kraft, så du omsluttes af den 14-årige dreng Ellis’ verden.

Længe leve forelskelsen
De to bedste venner Ellis og Neckbone har fundet en skat på en ø; en båd placeret højt oppe i et træ. Et særpræget og ulogisk syn. Et dokument på de nærmest overnaturlige kræfter floden besidder. Og naturligvis et sejt hemmeligt tilholdssted.
En mand med det sælsomme navn Mud (Matthew McConaughey) har dog allerede overtaget båden. Ellis fascineres af den rå og mystiske fremmede, og et rørende partnerskab opstår mellem de to. Hvis Ellis bringer mad til den sultne vagabond, belønnes han med båden. Mud vil nemlig genforenes med sin barndomskæreste Juniper, og derefter drage videre mod en lysere fremtid. Den følsomme Ellis kan ikke stå for Muds dybtfølte kærlighedserklæring til Juniper. For Ellis vil så gerne tro på den evige forelskelse, men skuffes fælt hver gang han kommer hjem til sine forældres konstante skænderier. Det skal bare lykkes for ham at genforene Mud og Juniper, så håbet om den sejrende kærlighed bevares. Ellis involverer sig med barnlig tillid i Muds historier og søgen.

Talentfuld ungdom
Fremragende skuespil fra alle involverede bringer stor nærvær og intensitet til eventyret. Særligt må Tye Sheridan fremhæves som et fund i rollen som Ellis. Lidt af en satsning er det, når så dominerende en hovedrolle i et ambitiøst drama som Mud spilles af en ung dreng. Du kan dog trygt slappe af, her gives ingen anledning for tåkrumning. Selv når følelserne hos den temperamentsfulde knægt får frit løb ned af kinderne, er det stadig kun hjertet der knuges.

Tvetydig sandhed
Med sin tredje spillefilm markerer instruktør og manuskriptforfatter Jeff Nichols sig for alvor med et særegent filmsprog. I Mud forsøger han sig med abrupte stemningsskift, som hiver en ud af den velstøbte verden og virkelighed. Nichols spiller nemlig ikke efter etablerede genreregler. En realistisk ’coming-of-age story’ iblandes overdreven action og drysses med lidt mystik. Det kan virke forstyrrende og sætter dig i en urolig, men aldrig kedelig position, hvor reglerne for historiens sandhed må digtes løbende.
Sandhed og virkelighed er tydeligvis ikke nemt definerbare størrelser hos Jeff Nichols, som eksperimenterede med lignende temaer i sit brillante psykologiske drama Take Shelter (2011). I Mud undersøges og beundres evnen, til ubetinget at kunne erklære tillid til et andet menneskes selvstændige sandhed.
Nichols har skabt en gribende ungdomsfilm, som på smuk vis inddrager Mississippiflodens mytiske væsen i en vedkommende og atmosfærisk fortalt historie.

Du kan stadig nå at se Mud når den vises i Palads d. 14/9 kl. 12.

Titel: Mud