Maria Callas (1923-1977) blev født i New York City af græske immigranter. Hendes musikalske/naturtalent blev opdaget i en tidlig alder og hun blev sendt på musikkonservatorium i Grækenland, hvor hendes musikalske karriere begyndte. I 1950’erne stjæl hun alle overskrifter og omtale, da hun optrådte i samtlige af Italiens store operahuse. Det næste årti (60’erne) tog hun hele verden med storm og turnerede i New York, Chicago, Argentina, Europa mfl. Samtidig formåede hun at indgyde operagenren et frisk pust med hendes indlevelse i rollerne, som hun fremførte og sang. Hun blev kaldt Soprano Assoluta, fordi hendes mørke klang gik fra et ’rigt’, stærkt og dybt register til et højt lyst register. Hendes stemme spændte fra bryststemmen af en contralto til mellemstemmen i en dramatisk mezzo og hovedstemmen og det øvre område af en koloratursopran. Fra barnsben arbejdede hun benhårdt for at opbygge sin stemmes smidighed og ambitus. På musikkonservatoriet i Grækenland trænede hun over 10 timer hver dag, så selvom hun var gudsbenådet med et naturtalent, så var det i hvert fald 80 procent hård daglig træning.
Musikken og operaen blev hendes livsbane og som hun selv siger så rammende i dokumentarfilmen ”Maria by Callas” fra 2017: ”Music is the only language that I know”.
I anledning af Maria Callas 100 årsfødselsdag anno 2023 har den franske instruktør Tom Volf igen som med dokumentarfilmen ”Maria by Callas” formået at lave en assemblage (montage) med solide nedslag fra eksisterende materiale om Maria Callas første og eneste optræden i byernes by Paris ”La ville de la Lumière” (Lysets by).
For første gang kan denne historiske forestilling i operaen i Paris den 19. december 1958 opleves i farver og i ultra HD og er omhyggeligt restaureret fra det originale 16 mm hjul og med en ny lydteknologis og som gør det muligt anno 2023 at se og høre Maria Callas kraftpræstation denne uforglemmelige aften. Hun åbner med hendes signaturrolle Normas ”Casta diva” efterfulgt af ”Misere” scenen fra Verdi II Trovatore og slutter første akt af med ”Una voce poco fa” fra Barbiere di Siviglia. Anden akt tager publikum og hele Frankrig med storm, da Tosca akt II fremføres, hvor hun går fra dramatisk sopran til lyrisk sopran. Der er kun stående ovationer.
Med ”Callas Paris 1958” (2023) som opfølgning til dokumentarfilmen ”Maria by Callas” (2017) får Tom Volf cementeret Maria Callas stemme og skæbne for evigt. Nedslagene, redigeringen, indramningen og de mange ’close-ups’ af hende og hendes fabelagtige optræden og fremførelse er mesterligt lavet, fordi Volf får vakt Maria Callas nærvær til live og allermest hendes stemme og hende som menneske er omdrejningspunktet i dokumentarfilmen, som helt sikkert bør opleves på det store biograflærred.