Filmen er et biografisk portræt af den berømte forfatter Truman Capote, og den tager udgangspunkt i den periode, hvor han skrev sin succesroman ”In Cold Blood”. Romanen blev banebrydende, og skabte en hel ny genre inden for litteraturen kaldet: ”The non-fiction novel”, hvor forfatteren genfortæller en sand historie vha. interviews med de implicerede personer. Projektet var ganske opslidende for Capote og strakte sig over 6 lange år. Capote mente selv at romanen var vigtig for ham, og han har udtalt, at: ”In Cold Blood, was the book I was always meant to write”.
Capote
Den feterede forfatter Truman Capote (Philip Seymour Hoffman) nyder det gode liv i de mere velhavende kredse i New York. En morgen, da han læser avisen, falder han over en artikel fra Holcomb, Kansas, hvor en hel familie er blevet dræbt. Han indser straks, at der ligger noget mere bag denne historie og beslutter sig for, at han vil skrive en mere dybdegående artikel om hændelsen.
Sammen med sin gode barndomsveninde Nelle Harper Lee (Catherine Keener) drager Capote til Holcomb. Det er dog ikke altid lige let at komme i snak med lokalbefolkningen, når man er en excentrisk bøsse fra storbyen, men med hjælp fra Nelle og intellektuel snilde skrider efterforskning lille så stille fremad.
Morderne bliver imidlertid fanget, og Capote kaster sin ”kærlighed” på Perry Edward Smith (Clifton Collins Jr.). Perry adskiller sig fra den typiske morder, ved at være kunstnerisk, selvreflekterende og velartikuleret. Begge mordere bliver kendt skyldige og idømmes dødsstraffen. Capote beslutter sig for at hjælpe dem med at skaffe en bedre advokat til at føre deres appelsag. Denne handling virker måske barmhjertig og forårsaget af hans fascination til Perry, men i virkeligheden ligger der skjulte motiver bag Capotes gode gerning. Uden mordernes gengivelse af, hvad der præcist skete på mordnatten, har Capote ingen roman. I løbet af filmen manipulerer og lyver Capote konsekvent for Perry, men uden noget resultat.
Årene går, og Capote er næsten færdig med sin roman, som han døber: ”In Cold Blood”. Hans redaktør er vild med romanen. Han presser Capote til at blive færdig, hvilket er umuligt, da han stadig ikke kender slutningen på sin roman. Perry vil stadig ikke fortælle Capote om den skæbnesvanger nat for næsten 6 år siden, hvilket gør Capote mere end frustreret, og han føler at det er et personligt angreb på ham. Til sidst fortæller Perry endelig, hvad der skete den skæbnesvanger nat i familien Clutters hus.
Herefter stopper Capote alt kontakt til Perry og morderne bliver dømt til døden ved hængning. Perry forsøger gentagende gange at komme i kontakt med Capote, og selv i de sidste timer af Perrys liv” afviser Capote ham. Perry sender et telegram til både Capote og Nelle, hvor han takker dem for, at de har været hans venner. Nelle ringer til Capote og overbeviser ham igennem dårlig samvittighed om, at han skal tage hen til Perry inden han skal hænges. Capote bryder sammen og græder, da han sidder overfor Perry. Ikke så meget fordi han er ked af, at Perry skal hænges, men mere pga. sig selv.
In Cold Blood” bliver en kæmpe succes, men det bliver ligeledes den sidste roman Capote nogensinde skriver.
Capote er en fremragende og meget seværdig film. Det er især Philip Seymour Hoffmans indsats, som den excentriske forfatter, der gør filmen mere end god. Hoffman spiller fantastisk, og man bliver helt skræmt over, hvor meget Hoffman ligner, lyder og bevæger sig, som den rigtige Capote. Hoffman havde tabt adskillige kilo og brugt mange timer foran fjernsynet, hvor han studerede filmklip af den rigtige Capote, før de begyndte at filme. Alle ved at Hoffman er en fremragende birolleskuespiller, men rollen som Capote beviser, at han er en endnu bedre hovedrolleskuespiller.Hans Oscarbeløning var virkelig velfortjent, og jeg håber, at vi vil se Hoffman i lige så fremtrædende hovedroller snart igen.
Filmen er meget melankolsk og meget overvejende. En af de karakteristiske træk ved Capote er, at Hoffman faktisk er med i hver eneste scene i filmen. Det har krævet en kæmpe indsats af Hoffman, da hans figur er det bærende element i filmen. Det er sjældent at se en film, hvor én figur er så dominerende og altoverskyggende i forhold til resten af rollebesætningen. Manuskriptforfatteren har med vilje valgt denne taktik. Han blev inspireret til at skrive Capote, da han læste ”In Cold Blood”. Mens han læste romanen, følte han hele tiden, at den var omgærdet af en kraft større, nemlig manden bag romanen. Han besluttede sig derfor, at Capote skulle spille altoverskyggende rolle i filmen
Instruktør Bennett Miller har præsteret at lave en underholdende og interessant film. Tempoet er skruet ned til et minimum, hvilket passer godt til filmens indhold. Den foregår i begyndelsen af 60erne, hvor tid og tempo var betydelig langsommere, end det er i dag. Desuden tillader det langsomme tempo, at man som seer kan dvæle ved de indsigtsfulde ting, der bliver sagt i filmen.
Ud over at Capote handler om tilblivelsen af Capotes roman ”In Cold Blood”, handler den ligeledes om menneskeskæbner. Ikke alene fascineres Capote af morderen Perry, men han identificerer sig ligeledes med ham. Perrys barndom og opvækst minder utrolig meget om Capotes, og Capote udtaler i filmen: ”It’s as if Perry and I grew up in the same house and one day he stood up and went out the back door, while I went out the front”. Capote er en meget dyb film, som viser, at selvom man har det samme udgangspunkt i livet, kan man sagtens ende to helt forskellige steder i samfundet.
Læs i øvrigt Maj Ibsens biografanmeldelse af Capote her på siden.
Ekstra Materiale
Kommentarer til filmen med Philip Seymour Hoffman og instruktør Bennett Miller.
Kommentarer til filmen med instruktør Bennett Miller og fotograf Adam Kimmel.
Featurettes: Answered Prayers, Making Capote part I, Making Capote part II.
Trailers: Moutain Patrol, The Da Vinci Code, Ultraviolet, When a Stranger Calls, Freedomland og London.
Answered Prayers er en kort dokumentar om Truman Capote, hvor forfatteren af biografien om Capotes liv fortæller om hans venskab med Truman Capote.
Making Capote part I handler om præ-produktionen til filmen Capote, hvor især instruktør Bennett Miller og manuskriptforfatteren Dan Futterman og Philip Seymour Hoffmann fortæller om processen som lå forud for filmningen.
Making Capote part II handler om produktionen af filmen Capote, hvor især instruktør Bennett Miller fortæller om de stilistiske træk ved filmen.
Ekstramaterialet får 4 stjerner.
Lyden er gengivet i Dolby Digital Stereo 5.1.
Filmen er tekstet på: Dansk, Engelsk, Tjekkisk, Polsk, Arabisk, Bulgarsk, Kroatisk, og Finsk.
Filmen er venligst stillet til rådighed af: Universal Pictures.