Chappie

4. september 2015 af Nikolaj Sonqvist

Chappie billede

I, RoboCop

Fremtidens robotter
For at komme den høje kriminalitet til livs i Johannesburg, Sydafrika, indsætter regeringen den første politistyrke i verden af politirobotter udviklet af den britiske ingeniør Deon Wilson (Dev Patel) fra våbenfirmaet Tetravall, der bliver ledet af Michelle Bradley (Sigourney Weaver). Successen kan straks ses på kriminalitetsstatistikkerne, som falder drastisk, hvilket betyder at et konkurrerende projekt Moose, udviklet af Vincent Moore (Hugh Jackman) bliver til hans irritation mere eller mindre skrinlagt af Tetravall
.
Deon stopper heller ikke sin videreudvikling af robotterne, som han mener, sagtens kan blive meget mere menneskelige. Da det lykkedes ham i hans egen hjemmeforskning at skabe prototypen af en kunstig intelligens, som 100% efterligner menneskets sind til både at føle og tænke selvstændigt, nægter Tetravall er gå videre med forskningen. De er tilfredse med de velfungerende politirobotter, de allerede har sat på gaden.

Deon er dog ustoppelig og stjæler firmaets software-nøgle og en skrottet robot med henblik på at føre forskningen videre derhjemme. Deon når dog ikke længere end ud af Tetravalls område, før de kriminelle Ninja, Yolandi, og Amerika (Jose Pablo Cantillo) kidnapper ham med henblik at afpresse hemmeligheder ud af ham, så de kan betale en stor gæld. Det bliver begyndelsen på et uventet samarbejde, hvor de sammen skaber robotten Chappie (stemme: Sharlto Copley), som ved første aktivering opfører sig som en baby og skal lære alt fra begyndelsen af. Da Vincent Moore finder ud af hvad Deon har udviklet, truer han med at aktivere Moose-projektet.

ZEF’et op!
Det er den sydafrikanske instruktør Neill Blomkamps tredje science fiction-film efter hittene District 9 (2009) og Elysium (2013). Filmen sender genkendende nik til Short Circuit (1986) og RoboCop (1987), og ligner en blanding af dem og I. Robot (2004). Den mest tydelige inspiration er designet af Moose-robotten, som er en opgraderet version af RoboCops ED-209.

Når man som Blomkamp er fra Sydafrika, kan man ligeså godt hverve sig nogle af de lokale helte til rollelisten. Så hvad mere naturligt end at få den sydafrikanske rap-rave gruppe Die Antwoord til at spille de to gangstere Ninja og Yolandi.

Det er samtidigt en heftig reklame for Die Antwoord. Flere af deres numre optræder på soundtracket, graffitien på væggene rundt omkring er hentet fra gruppens visuelle design (Ten$ion, ZEF, Evil Boy osv.) og så spiller de sig selv. Ja, i hvert fald sig selv med kunstnernavne Ninja og Yolandi Visser. Hvis man ikke kender til Die Antwood bør man tjekke dem ud. Gruppen er et samfundskritisk mokumentarisk rapband, som man aldrig helt bliver klog på er en joke eller er seriøs.

Bedre alternativ slutning
Chappie vil nok aldrig gå over historiebøgerne som Blomkamps District 9 vil. Filmen er langt mindre seriøs og mangler nogle flere lag af samfundskritik. Da robotten Chappie ”vokser op” i den kriminelle underverdens miljø, bliver den også ”gangstered” op til at tale, opføre og gå som dem. Chappie skal ikke tage noget pis fra andre! Men når Chappie bliver iklædt guldkæder og går som om han har skidt i bukserne, bliver det bare for latterligt. Selvom jeg personligt havde glædet mig til at se Ninja og Yolandi i en filmrolle (tjek deres musikvideoer ud, de er fede), så blev jeg specielt skuffet over Yolandis skuespil, der falder helt igennem i morrollen. Dev Patel er derimod godt castet som ingeniøren, mens det er kærkomment at se Hugh Jackman i en skurkerolle.

På Blu-rayen er der en del ekstra materiale. Der er blandt en alternativ slutning, som er langt mere kynisk en den oprindelige. Og det er faktisk ærgerligt, at de ikke turde eller fik lov til den kyniske slutning, som ville have skillet filmen markant ud fra andre sci-fi film.

Universal Pictures.

Ekstra materiale
Alternate Ending