Chasing Ghosts (leje DVD)

1. april 2006 af Maria Moni

Chasing Ghosts (leje DVD) billede

En række mystiske mord tvinger kriminalassistent Kevin Harrison til at se fortiden i øjnene.

Kriminalassistent Kevin Harrison (Michael Madsen) er en uge fra at blive pensioneret, da Dmitri Parramatti (James Duval), sønnen af en af de ledende mafiabosser i byen, brutalt myrdes på en natclub. Harrisons chef, Dick Valbruno (Michael ” Meat Loaf” Aday) beordrer Harrison til at hjælpe sin efterfølger, kriminalassistent Cole Davies (Corey Large) med at opklare sagen inden han stopper sin karriere i politiet. Davies, som tidligere har arbejdet indenfor narkopolitiet i Florida, er ekspert i Alfiri klanen, som er den konkurrerende mafiagruppe i byen. På trods af hans ekspertise og optismisme for sagen virker den unge Davies meget uerfarende og usikker.

Harrison, som forsøger at være en god mentor for Davies, har ikke alene problemer med at opklare sagen. Han tumler ligeledes med en masse personlige problemer. Han er aldrig kommet sig over tabet af sin makker Mark Spencer (Michael Rooker), som forsvandt på mystisk vis. Harrison, som på det tidspunkt var korrupt, var mere eller mindre involveret i sin makkers forsvinden. På grund af dårlig samvittighed tager Harrison sig nu af Spencers voksne datter Taylor Spencer (Shannyn Sossamon). Davies og Taylor udvikler et venskab, på grænsen til et romantisk forhold. Den mistænksomme og sky Taylor har svært ved at involvere sig med Davies, som til tider virker som om, han skjuler noget.

Der sker yderligere en række mystiske mord af folk, som er forbundet til mafiaen. På ligene finder politiet en masse billeder, som er meget uskarpe. I første omgang virker det som et lokalt mafiaopgør, men efterhånden, som brikkerne falder på plads viser det sig, at Harrison måske ved mere om sagen, end han fortæller.

Chasing Ghosts er en thriller, som forsøger at skabe det samme gådefulde univers, som i film som Se7en af David Fincher. Det værende sig både stilistisk og handlingsmæssigt. Historien er bygget op af en masse brikker og fragmenterede klip. Som handlingen skrider frem afsløres mere og mere af historien, og til sidst løses både mordmysterierne og gåden om Mark Spencers forsvinden.

Chasing Ghosts er Kyle Dean Jacksons debut som instruktør. Det er han desværre ikke sluppet så godt fra. Jackson har tidligere beskæftiget sig med at redigere film, hvilket afspejles i Chasing Ghosts, som har en meget usammenhængende klipning. Det er med til at gøre Chasing Ghosts til en meget indviklet og kompliceret film. Samtidige afsløres plottet alt for tidligt i filmen, hvilket gør filmens handling dårlig. Det virker som om, at Jackson har taget munden for fuld, og i et forsøg på at skabe en spændende og ugennemskuelig film, gør han lige det modsatte. Der er for mange gåder og niveauer i filmen, og Jacksons hensigt med, at det ikke alene er Harrison og politiet, som skal forsøge at løse mordmysterierne, men ligeledes publikum, som skal opklare gåden om Harrisons fortid, falder helt på gulvet.

Det bedste ved filmen er Michael Madsens præstation, som afdanket politiassistent med dårlig samvittighed. Hans skuespil fungerer dog ikke optimalt og man tror ikke rigtig på, at han er Harrison. Måske er det ikke så meget Madsens indsats som skuespiller, men nærmere filmens historie og klipning, som gør Madsen utroværdig.

Ekstramateriale
Der er ikke noget egentlig ekstramateriale til filmen. Dog indeholder DVD’en et trailershow bestående af: Unfinished Life, The Brothers Grimm, Domino, The Weather Man og Oliver Twist.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film