Streaming anmeldelse

Cherry (Apple+)

6. marts 2021 af Jesper Poulsen

Cherry (Apple+) billede

Med Cherry er det forventeligt, at Tom Holland fremover kan droppe bankrøverierne og underskrive nogle dyrere kontrakter. Hans absolut bedste præstation i karrieren hidtil.

”You Had Your Cherry Popped Today”. Sådan lyder en af de fraser, som er almindelig at finde i omgangstonen i den amerikanske hær. I hvert fald hvis man skal tro filmen Cherry, som snart får premiere på streamingtjenesten Apple +. En sexuel reference til en kvindes lagendebut, men i denne sammenhæng henviser til unge soldaters første gruvækkende oplevelser med krigen ved fronten. Den oplevelse som hærder, selvom den er ubehagelig. Nico er netop en af disse soldater. Han har selv meldt sig til hæren, og ovenstående passage indtræffer cirka en tredjedel gennem filmen. Inden da har vi set Nico opleve venskab, uddannelse og kærlighed – alt sammen nøje orkestreret gennem de kapitler, som Cherry er inddelt i.

Genren er krimidrama, men er også i høj grad en portrætfilm, selvom den ikke er baseret på virkelige hændelser. Der er nemlig ikke en eneste scene uden vores hovedperson Nico. Han spilles af Tom Holland, som vi kender fra Spider-Man-filmene og har senest været at finde i The Devil All The Time. En skuespiller som alle nok har set før eller siden, men som stadig mangler at betræde Hollywoods øverste tinder. Det gennembrud kan meget vel komme med Cherry, som flere medier rangerer lige i periferien til en Oscar-nominering.

Cherry er en medrivende og vedkommende udviklingshistorie, hvor vi oplever Nicos verden på godt og ondt, og er med i såvel glædelige og sørgelige begivenheder, samt kigger ham over skulderen i de valg og dilemmaer han står over for. Nico bliver en elskelig figur, som man som publikum tager til sig. Langt hen ad vejen takket være Tom Holland, som overbeviser dine øjne om, at Nico findes lige foran dig. Livets top og bund endevendes i en særdeles nærværende forestilling. Dog kan man godt argumentere for, at Hollands præstation er afhængig af sine omgivelser. Her tænker jeg særligt på Ciara Bravo i rollen som Nicos kæreste Emily. Det er med stor ynde at hun glider over skærmen, og giver Holland mulighed for at shine.

Selve soldaterkapitlet fylder såmænd ikke så meget i filmen, men det er centralt og afgørende. Nico vender nemlig hjem med PTSD og kaster sig ud i tilværelsen som bankrøver og stofmisbruger efterfølgende. Det koster naturligvis også på kærlighedsfronten. En sjæl i frit fald, men stadig en uomtvistelig darling. Cherry kommer til at være et af Apple+-platformens trumfkort i den raserende streamingkrig, der kører for tiden. Udbuddene er dog så mange, at der er en reel chance for at Cherry drukner lidt i mængden. Anbefalingen herfra kan der dog ikke rokkes ved. 4 store stjerner er helt på sin plads.

Titel: Cherry
Original Titel: Cherry
Premieredato: 12. marts 2021