Chihiro og Heksene

16. juni 2004 af Per C. Halling

Chihiro og Heksene billede

Hvis du normalt kun ser Disney tegnefilm bør du bestem ikke snyde digselv (og dine større børn) for dette for dette mesterværk, som byder på et spændende eventyr med smukke og flotte billeder.

I alt for mange år, har vi herhjemme, kun haft mulighed for at se lange danske og amerikanske tegnefilm. Det er desværre få filmindkøbere, der har turde købe fx en Japansk eller Fransk tegnefilm hjem, for tegnefilm har jo i mange år mest kun været noget man så sammen med de mindste. Men med den øgede mulighed for at købe film hjem via postordre i udlandet, festivaler som fx Natfilmfestivalen, hvor disse er blevet vist og ikke mindst, at store instruktører åbent har fortalt hvordan deres inspiration er kommet fra denne genre, har alt sammen gjort, at interessen for tegnefilm gennem de sidste 10 år har været stærkt stigende. Os fans har for længst bevæget os udover Disney og andre amerikanske selskabers verden og kastet os over lande som Frankrig og ikke mindst Japan, som virkelig har været med til at udvikle tegnefilmsgenren både med hensyn til stil og streg, men også hele måden at fortælle en historie på.

Filmen fortæller historien om den lille pige Chihiro og hendes forældre er på vej til deres nye hjem, men da hendes far forsøger med en genvej havner familien i stedet på en øde, mudret landevej. De kører dog videre og næsten som i et drømmesyn dukker der pludselig en forlystelsespark op og ser ud til at redde dagen alligevel. De stiger alle ud af bilen og finder hurtigt en restaurant fyldt med mad. Der er dog et eller andet galt for af en eller anden grund er der hverken gæster og personale tilstede.

Det er Chihiros forældrene ligeglade med, så de kaster sig grådigt den frisklavede mad, men Chihiro har dog en følelse af at noget er galt og vil hellere udforske forlystelsesparken lidt nærmere. Denne følelse viser sig ikke at være helt gal, for som mørket falder på oplever hun til sin skræk, at området er fyldt med ånder og underlige skabninger og ikke nok med det hendes forældre nemlig pludselig også blevet forheksede og ligner nu 2 store svin – Men af hvem og hvorfor ??? I sin søgen rundt efter hjælp og svar, render hun ind i drengen Haku. Han hjælper hende til at finde nogle af de svar hun leder efter, men hun på sin vej ”hjem” finder dog også meget mere i dette overdådige eventyr som fyldt med spænding, sjove og uhyggelige episoder og absurde skabninger.

Historien er fortalt med en dybde, som gør at denne tegnefilm faktisk mere er til de lidt ældre børn og voksne, end mindre børn som man tit køber tegnefilm til. Dine sanser bliver konstant bombarderet med indtryk. Hvert billede er fyldt med spændende farvekombinationer, symboler og læg dertil en meget flot lydside gør at man bliver totalt overvældet over denne film, fuldstændig som hvis det havde været en rigtig film med rigtige skuespillere og så alligevel ikke, for tegnefilm har nu en måde at skabe universer og verdener på, som ingen andre medier kan.

Faktisk er det helt umuligt at forklare og gengive, hvor godt denne film virker på én og hvor flot den er. Den må og skal simpelthen opleves ved selvsyn, for nok har vi set flotte flyve scener i Aladdin, flotte optog i Løvernes Konge og Prinsen af Egypten, slåskampe i Drengen og Stålkæmpen, men det her er noget helt andet. Den har sin egen stil på samme måde som Fantasia, Beatles filmen Den Gule Undervandsbåd og Alice i Eventyrland og den danske Bennys Badekar havde det, da de kom frem i sin tid. Det er filmkunst på højt plan og tager nok et par gennemsyn før man venner sig til den stil, hvis man ikke lige fanges ved første kig, da en type tegnefilm som første de seneste år har slået igennem i vesten, godt hjulpet på vej af film som The Matrix der tydeligt er inspireret af genren.

Filmen er lavet af den japanske instruktør Hayao Miyazaki som med sin blanding af spændende persongallerier, medrivende historier og en helt fantastisk billede og fortællestil har gjort ham meget populær ikke blot i hjemlandet, men også i vesten. Det er specielt hans forrige film den mørke og dystre Princess Mononoke som virkelig har fået tag i bl.a. Amerikanerne, som ofrede mange penge på at lave en rigtig god dub med gode skuespillere og ikke bare en simpel oversættelse og med ukendte skuespillere. Der er derfor også Amerikanske penge i produktionen af Chihiro, men heldigvis er det Pixar og ikke bare et selskab, der kun er med for pengenes skyld. Det er derfor også glædelig at se at danskerne nu følger trop og, at det er blevet besluttet, at man over de næste par måneder vil udgive samtlige af hans film på dvd. Er de af samme kvalitet som denne, kan det ikke gå helt galt, for den danske version er ganske udmærket, selvom jeg nu vil anbefale at første gang du ser den vælger den japansk tale og danske undertekster, så du rigtig kan komme ind i filmens stemning og univers.

Sjovt nok er det ikke Disney i Danmark som har rettighederne, som det er tilfældet i Amerika, så det skal nok skabe lidt konkurrence, der måske kan gøre, at vi får flere udenlandske lange animationsfilm både i biografen og på DVD. Vi har allerede set Trillingerne fra Belleville, som var en anden fremragende tegnefilm, så der håb for alle os fans, der førhen betalte formuer for at komme i nærheden af disse film, enten ved at rejse til festivaler i udlandet eller købte kopier hjem fra udlandet, både originale og/eller kopier optaget fra Tv af venner fra nær og fjern. Ofte var ikke altid var lige klar over hvad de optog eller købte for een, så kvaliteten var ofte meget svingende.

Ekstra materiale

På Disk 1 er det eneste ekstra materiale samtlige Japanske Trailere og Teasere for filmen, med mulighed for Danske eller Norske tekster.

På Disk 2 består ekstra materialet af dels The Making of Spirited Away, som er et program på godt 50 minutter, som fortæller lidt om tilblivelsen af filmen. Man ser hvordan musikken blev indspillet, vi ser tegnerne arbejde osv. osv. ganske som i de amerikanske ”Making of’s” som vi efterhånden får på alle dvd’er. Eneste forskel er, at det hele foregår på Japansk og det er et Japansk studie vi ser arbejde, så desværre kommer man ikke så meget ind på Hayao Miyazaki, hverken som person eller hans arbejdsmetoder. Det kunne ellers have været meget spændende for når man har set filmen vil man gerne vide mere om hvem, som står bag dette mesterværk. Programmet er tekstet på Dansk eller Norsk.

Komplet Storyboard af hele filmen med enten Japansk Dolby Digital 2.0 Surround lyd eller Finske kommentarer fra Pekka Lehtosaari og Yoshiaki Takayama, hvortil du har mulighed for se med eller uden engelske undertekster, men sjovt nok ikke Danske. Hvis man er animationsfan er det virkelig en god gennemgang af filmen, men det er fjollet at den er tekstet på Engelsk og ikke Dansk.

3 ud af 6 stjerner

Video

Filmen er i Anamorphic Widescreen 1.85:1 (selvom den rent faktisk er lavet i 2.00:1) og overført i en god og flot kvalitet, selvom den ikke er taget fra den digitale master (ifølge en pålidelig kilde), men en almindelig filmkopi. Uanset kilde er billederne flotte og man får ved andet gennemsyn tit lyst til at trykke på pause og nyde de spændende, flotte og til tider meget smukke billeder som næsten er som små malerier, med en fantastisk dybe.

4 ud af 6 stjerner

Audio

Lyden er flot og et helt kapitel for sig selv. Du kan vælge mellem …

Japansk - DTS
Japansk - Dolby Digital 2.0
Japansk - Dolby Digital 5.1
Dansk - Dolby Digital 5.1

Lyden er flot og fuld af dynamik, med et helt fantastisk lydmix fyldt med spændende effekter og meget flot musik af den Japanske komponist Joe Hisaishi, med både smukke sange og meget stemningsfulde temaer og underlægningsmusik. Tale og billeder er synkroniseret utrolig flot. Selv den Danske version er klare sig ganske godt og man kan mærke at de har gjort noget ud af det, men jeg nu alligevel nok holde mig til det Japanske lydspor i DTS/DD 5.1 og danske tekster og sikkert efter nogen tid helt uden. Alle tegnefilm bør/skal ses/høres med original sproget for det er med til at skabe stemningen.

4 ud af 6 stjerner

Som sagt tidligere, så er dette mere en film for ældre børn og voksne end de mindste, da den er både for uhyggelig og til tider en tand for svær at forstå for de mindste også selvom den er forsynet med muligheden for dansk tale eller tekst. Men de fleste vil blive godt underholdt i Chihiros selskab, også selvom de måske ellers ikke er til tegnefilm, for dette er en fantastisk historie og ikke mindst måden den er fortalt på, gør at man ikke kan undgå, at blive revet med uanset alder.

Ekstra materialet er ok, men ikke det man skal vælge dvd’en udfra, for det er for dårligt den vigtigste kun er tekstet på Engelsk. Det er simpelt hen ikke acceptabelt på en Dansk udgivelse. Dette vil nok også gøre, at de fleste ikke gider at se den igennem og kun nøjes med at se ”Making of” - programmet.

Det skal blive en fornøjelse at se de øvrige film af Hayao Miyazaki efterhånden som de udkommer herhjemme. Hvis du som opvarmning, vil vide mere om ham, kan du læse vores lille artikel Hayao Miyazaki – Instruktør med meget på hjertet, som går lidt bag om manden bag dette mesterlige stykke animation.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Chihiro og Heksene
Original Titel: Sen to Chihiro no kamikakushi / Spirited Away
Premieredato: 25. april 2004
Instruktør: Hayao Miyazaki
Skuespillere: Diverse danske, Japanske skuespillere
Spilletid: 125 min.
Selskab: Studio Ghibli, Scanbox, 2001 (2004 i danmark)
Genre: Tegne- og animationsfilm
Det er ikke nemt at skulle vælge billeder til denne anmeldelse for filmen er fyld med flotte og smukke billeder og situationer, man gerne vil dele med andre eller hænge op på væggen som denne still er et godt eksempel på.
Ingen Hayao Miyazaki film uden mindst en flyvetur !
Filmen byder på et fascinerende figurgalleri, som scene efter scene overasker og skaber en helt speciel stemning som holder hele filmen igennem.