Chronicles Of Riddick

1. december 2004 af Gert Sørensen

Chronicles Of Riddick billede

Sylvester Stallone klonen Vin Diesel er tilbage som anti-helten Riddick.

Riddick er tilbage efter mange år i skjul på isplaneten UV Planet 6, hvor han bliver fundet af dusørjægeren Toombs. Han er efter dusøren på 1.5 millioner kredits, som han er blevet lovet for Riddick. Træt af at blive jaget beslutter Riddick sig for at opsøge personen som har sat dusøren på hans hoved for at få den fjernet. Dette bringer ham til Helion Prime hvor hans gamle ven Imam (Keith David), der sammen med pigen Jack og Riddick, var den eneste overlevende fra forløberen til Chronicels of Riddick, Pitch Black. Han ønsker, sammen med Aereon (Judi Dench) at få Riddick til at hjælpe dem imod de frygtelige Necromongers der rejser igennem universet på vej til ”Underverset”, og på vejen dræber alt liv som de kommer i kontakt med. Ufrivilligt indvikles Riddick i kampen imod Necromongerne og universets kamp for overlevelse.

Med the Chronicels of Riddick, har instruktøren David Twony forsøgt at skabe et Star Wars lignende univers, med forskellige verdner og racer. Han bakker sine idéer op med virkelig imponerende speciel effekts, som holder filmen interessant hele vejen igennem. Den første Riddick film Pitch Black blev et noget uventet hit, og både Twony og Diesel ønskede at bringe karakteren videre og udforske hans univers yderligere. Med filmene The Chronicels of Riddick, Dark Fury og spillet Escape from butcher bay er verdenen blevet udbygget gevaldigt. Hvor Riddick i Pitch Black var en skurk der pga. omstændighederne blev nødt til at redde en gruppe mennesker fra en planet beboet af monstre er det nu hele universet som han skal redde.

Men hvor Pitch Black var en lille Sci-fi horror film er the Chronicels of Riddick en kæmpe produktion med alle de speciale effekts som der høre til. I modsætning til andre film i denne genre formår the Chronicels of Riddick at undgå de fleste faldgrave, og historien holder vand langt hen af vejen. Desværre er den ikke så meget anderledes fra så mange andre film i genren. En mand imod systemet er ved at være en gammel kending og den manglende nyskabelse i form af kameraarbejde og sceneri som gjorde Pitch Black så interessant mangler denne film lidt af.

Ekstra materialet.
Selve DVD menuen stiller dig spørgsmålet “kæmp” eller “forvandling” som referer til Necromongernes omvendelse af de folk som de besætter. Så man kan vælge at bekæmpe dem eller overgives sig og under gå forvandlingen til en Necromonger. Der er 2 forskellige menuer men indholdet er det samme i begge.
Riddick’s Verden Her giver Vin Diesel os et kort resume af hvilke kulisser der blev brugt til at skabe de fremmede planeter, og store rumskibe som blev vist i filmen. Bagefter får man mulighed for selv at kikke rundt i 8 kulisser fra filmen.
Visual Guide til The Chronicles Of Riddick er en guide der kort fortæller om de forskellige racer, teknologier der befolker universet. Der er forskellige skuespillere der levere stemmer til introduktionerne. Dette er et klar forsøg på at skabe en større verden en blot den som man ser i filmen, og give en lille ide om hensigterne bag de forskellige karakterers handlinger. Materialet er desværre ikke særligt dybet gående, men giver en lidt bedre baggrunds viden der er god når man ser filmen.
Riddick Insider – Facts On Demand (på engelsk) Dette er en feature der fungere lige som VH1’s ”Pop Up Videos”, der kommer kasser op med information om alt fra Logoer til baggrunds viden om personer, racerne, planeter, kostumer speciel effekts mm. Featuren given faktisk en rigtig god baggrunds viden om selve universet. En sjov feature men det tager desværre meget af opmærksomheden fra selve filmen, men en sjov ide er det.
Det er ikke muligt at vælge danske undertekster sammen med denne feature.
Afsløring af Visuelle effekter er en feature der beskriver i lidt dybere detalje hvordan de digitale effekter blev lavet. Men med en løbe tid på ca. 6 minutter kommer den ikke særligt godt omkring de kæmpe arbejde det er alt lave speciel effekter til en så effekt dreven film som The Chronicels of Riddick. Er.
Toombs’ jagt notater dette er en feature der tager os med på Toombs ca. to måneders jagt på Riddick. Det uddyber på nogle af de detaljer som der kun kort berøres i filmen. featuren giver et noget bedre forståelse for dusørjægernes drivkraft, og hvor langt de er villige til at gå for penge.
The Chronicles Of Riddick – Escape From Butcher Bay dette er en demo for Xbox spillet af same navn der anmeldes her
Trailere
The Chronicels of Riddick :Pitch Black - Speciel Edition