CIFF '07 : ”Under the Stars” med Spielberg

24. september 2007 af Henrik Østergaard Skriv en kommentar

CIFF '07 : ”Under the Stars” med Spielberg billede

Der var dømt filmiske stjernestrøg med den spanske konkurrence-film ”Under the Stars” og efterfølgende en vaskeægte en af slagsens, nemlig en Hollywood stjerne, i form af Steven Spielberg.

Min første film i dagens program var spanske Félix Viscarrets konkurrencefilm ”Under the Stars”. En debut-film for den unge spanier, som han er sluppet ganske godt fra.

Den fortæller den småmelankolske historie om trompetisten Benny, blandt venner 'Benito', der vender hjem til sin barndomsby i Nordspanien, da hans far dør. Forholdet var aldrig tæt, så det er med modvillige skridt han vender næsen hjemad, selv med en temmelig mobset kæreste på linjen i Madrid, der synes konstant at være på nakken af ham i hans ellers omstrejfende tilværelse, der lidt for ofte fyldes med vin og søvnløse nætter på stenbroen.

Inden filmen gik på i Metropol biografens sal 1 i centrum af København fortalte den fortravlede instruktør (var på vej mod lufthavnen) selv om ambitionerne om at lave fortællingen om 'loneren' Benny som en moderne western. Lige fra de første billeder, musikken og de stiliserede credits er denne ambition tydelig, og ikke mindst passende. Som en anden utilpasset fremmed kommer han til den lille forblæste landsby og påvirker flere han måske har lyst til, og bliver selv påvirket mere han måske havde regnet med. Han leveres i en kraftpræstation af filmens største styrke, Alberto San Juan, der spiller på alle tangenter som den følsomme, men barske 'anti-helt', der trods desillusion og selvdestruktion muligvis kan gøre livet bedre for både ham selv og andre på en rejse efter en mening med sit omstrejfende musikerliv.

Et hårdt liv, hvor fristelserne indimellem synes stærkere end ambitionere, og som er ligeså overfladisk i sin løssluppenhed som filmen er latinsk og løs på overfladen. Det er dog udelukkende på facaden, at filmen fremstår som det stykke trompetserenade, der smukt glider henover filmen, for den er i sin fortælling lige så klassisk som de fleste andre en-mand-kommer-hjem historier, deriblandt også danske Vinterbergs aktuelle pendant. Men hvor Vinterbergs er et bolsje, de fleste kunne få galt halsen, er Viscarrets bittersøde og tragikomiske modstykke et velsmagende et af slagsens, trods sin lidt velkendte struktur.

Det er således også lige vel for åbenlyst, at han må ende sammen med broderens kæreste, som han tilmed har krydsklinger med ti år tidligere, ikke mindst da den sensitive kunstnerbror på tragisk vis omkommer og vores barske helt har spenderet tiden med at indgå et venskab med parrets ligeså utilpassede og desilusionerede datter. Så er banen ligesom kridtet op, og vi har alle set hvor det bar hen. Hans udkårne bliver spillet ømt og dybt sensuelt af filmens andet es, den smukke og frodige Emma Suárez.

Den 4-stjernede filmoplevelse, der er med i årets konkurrence om den Gyldne Svane, får desværre ikke dansk biografpremiere, så hvis man skal nå at få en bid af denne stærke, spanske paella på disse breddegrader, er søndag ved middagstid sidste chance.

Fra et es til et andet. Efter de spanske temperamenter gik turen mod noget såvel mere jordnært som mere højtflyvende. I byens popcorns-konsumerende enhed nummer 1, CinemaxX på Fisketorvet, var der i festivalen 'Film on Film'-serie premiere på portrætfilmen ”Spielberg on Spielberg” af den amerikanske filmhistoriker og -kritiker fra Time Magazine Richard Schickel, om, ja rigtig gættet, vel nok underholdningsfilmens største koryfæ og i hvert fald den mest succesfulde, Steven Spielberg, med dertil hørende oplæg fra to filmkoryfæer fra vores egen lille andedam, manusforfatter Søren Frellesen og Informations journalisten Christian Monggaard.

Som fan af Spielberg, lige som de to herrer, er det fornøjeligt at se Spielberg selv fortælle om sine film, hvilket han iøvrigt gør med stor overbevisning og konstant indlevelse, og ikke mindst gense klip fra hans mange film.

Det er første gang denne dokumentarfilm vises på en festival, hvilket dagens festival repræsentant, CinemaxX' filmchef, tydeligvis var stolt af. Og selvom der naturligvis er kommet mange portrætfilm om Spielberg i tidens løb på TV, var der her alligevel noget at komme efter. De velkendte facts og konklusioner var nemlig heldigvis krydret med mange små, ukendte detaljer. For eksempel en adekdote om at Spielberg og Lucas under optagelserne til ”Close Encounters of the Third Kind” i 1976 aftalte, at de hver i sær skulle give hinanden en procentdel af overskuddet fra deres aktuelle film på det tidspunkt, da Lucas ikke forventede meget af sin nye film Star Wars! Penge som Spielberg, ifølge Spielberg selv, aldrig har set nogen af; eller hvordan han som håbefuld, filminteresseret teenager snød sig ind på Universal studier ved at gemme sig på toiletterne. Kræs for os hardcore fans!

Desuden var der klip fra hans korte animationsfilm og den yderst sjældent sete Amblim, der gav ham jobbet som instruktør på Universals tv-afdeling og siden lagde navn til et af hans succesrige produktionsselskaber. Resten er som bekendt filmhistorie. En vellykket portrætfilm, der også lægger Spielbergs gennemgående temaer fint frem. Nu må denne instruktørs auteur status da være fastslået.

Der er mere kræs for fans af film i al almindelighed i de kommende dage i de københavnske biografer og her på disse sider.

Plakaten til filmen "Under the Stars".
Plakaten til filmen "Under the Stars".