Den israelske instruktør Eran Kolirin debutfilm ”The Band's Visit” er et skoleeksempel på hvordan sød og sjov underholdning kan skabes på baggrund af ellers temmelig seriøse og alvorstunge temaer med underliggende kultpotentiale til følge. Det handler kort og godt om det egyptiske Aleksandrias Ceremonielle Politiorkester, der ankommer til Israel nobelt og præsentabelt i deres iøjnefaldende lyseblå uniformer, for at give en koncert i et lokalt arabisk kulturcenter. Først er modtagelsen dog temmelig kølig. Ingen dukker op for at tage imod dem i lufthavnen, og med en efterfølgende sproglig misforståelse, havner de i den forkerte by, tilmed i den israelske udørken.
Det er i dette umiddelbart sprængfarlige kultursammenstød debutanten Kolirins forbavsende sikkert skåret film tager sit charmerende afsæt, og figurerne viser deres indbyrdes forhold, hvor relationerne pudsigt og med stor effekt er mere betændte indbyrdes i de folkeslag end mellem de to grupper, der nærmere betragter hinanden med først en blanding af påtaget respekt og frygt eller ligegyldighed, siden med nysgerrighed.
Uden penge eller flere busser i sigte er orkestret, med mildest spøjse, men alligevel velkendte figurer, strandet, og en ulmende uenighed mellem lederen Tawfiq og den unge Khaled er ved at blusse op. Khaled vil hellere spille jazz, og allerhelst Funny Valentine af Chet Baker, end klassisk violin. Deres frelsende engel viser dog sig i byens frisindede og driftige caféejer, Dina, en varm og sensuel kvinde, der hurtigt finder plads til vores malplacerede musikanter hos et par af byens unge slackere. Så kan de ellers få fat i den næste bus når den ankommer næste dag.
Selvfølgelig lærer den brogede flok noget i løbet af natten både om hinanden og om sig selv, og det er, i for sig, set før. Dog sjældent så charmerende og med så veludført klassisk underspillet dead-pan humor som her. Filmen lever i høj grad på fine præstationer fra sine spillere. I en slutscene, der emmer af et tilbageholdt begær overfor ungdommelig frivolitet, viser Kolirin uden forcering og prædiken, at det netop ofte kan være i de indbyrdes forhold med vores 'egne', der giver 'problemet' med de 'andre'.
Filmen er i konkurencen om den Gyldne Svane, og den er i den henseende en lille outsider overfor måske mere oplagte kandidater som irske David MacKenzies ”Hallam Foe” og den franske ”Actresses”. Lørdag aften i den genåbnede Scala Biograf vil det vise sig hvem der trækker det længste strå. Heldigvis kan et større publikum også klukke med når ”The Band's Visit” dukker op i det normale danske biografudbud senere på året.