Filmskaberen Neil Jordan skaber præcedens for et natligt eventyr i CinemaxX biografen, en sen lørdag nat. Ikke mange har taget turen, trods instruktørens flotte meritter, der har vundet mange priser bl.a. en oscar.
Denne thriller er af lidt anderledes skuffe, omkring et selvtægts offer, radioværten Erica Bain (Jodie Foster), der sammen med sin lægekæreste er ude og lufte hunden, en ganske fredelig aften. Men hunden stikker af, og de finder den igen for enden af en tunnel. Her dukker der en bande op, der leger med dem, det bliver for meget for kæresten, og brutalt bliver de begge gennembanket. Erica vågner op flere uger efter, fra sin koma, og må konstatere at kæreste ikke var så heldig.
Hendes verden er nu forandret, intet er som før, hun lever i en spiral af frygt, som får hende til at købe pistolen.
Hun møder ikke stor hjælpsomhed fra politiet, der står på bar bund i sagen, begynder hun selv at gennemtrawle gaderne i håbet om at genfinde gerningsmændene, for at få afviklet sin uro, eller møde frygtens øje.
Politikommissæren Mercer (Terrence Howard) efterforsker stadig sagen, og har daglig kontakt med Erica, som hun har fattet sympati for, mere end godt er.
Jodie Foster er perfekt castet, og er modnet siden sidst. Hun virker endnu mere intens siden ”Red Eye” og ”Panic Room”.
Men med Neil Jordans håndstempel på filmen, er det en skuffende oplevelse, og måske ikke lige hans gebet, denne genre. Tidligere ”In Dreams” var heller ikke så stærk som ”The Butcher Boy”, ”The Crying Game”, og anderledes interessante ”Interview With A Vampire”. Med en alsidighed i sine film, er der dog fælles træk som god nærvær med sine aktører. Man kommer virkelig tæt på, også her i ”The Brave One”, har han et mesterligt touch i at plotte skudvinklen, at instruere skuespillerne, at udføre sin close ups, og få dem til at præstere mere end normalt. Og at dreje en historie, uden at det hverken er for patetisk eller langtrukkent.
Desværre er denne film ikke noget der rigtig hænger ved, den er ikke spændende nok, stoffet til eftertanke hænger for løst, og det bliver bare en ud af de mange udmærket og gode thrillers, der bare fortaber sig i hukommelsens tåger.
En kold september nat trak sit tæppe ud, fisketorvet lå hen i mørket. Filmen var slut.