CIFF - The Way I Spent The End of the World

29. september 2006 af Jeppe Krogh

CIFF - The Way I Spent The End of the World billede

Vi følger en lille familie under de sidste måneder af Ceausescus regime i Rumænien. 17-årige Eva vil ikke indordne sig og hendes 7-årige lillebror Lalilu planlægger at myrde diktatoren.

Den lille familie, som består af moderen, faderen, datteren Eva og sønnen Lalilu, er en helt almindelig familie med helt almindelige hovedpiner. Problemet er bare at de lever under diktator Ceausescus kommunistregime, hvor man kommer under statens søgelys hvis man ikke udviser den rette kærlighed til Rumænien. Evas forældre vil have hende til at finde sammen med naboenfamiliens søn, fordi de har kontakter i regeringen, men hun har sine helt egne idéer. Eva bliver smidt ud af sin prestigiøse skole og må gå på den lokale skole for problembørn, og Lalilu kæmper med kronisk sygdom.

Instruktør/manuskripforfatter/producer Catalin Mitulescu er ikke særlig kendt uden for Rumænien, men det vil denne perle sikkert ændre på. Doroteea Petre er et fund til hovedrollen og spiller også hovedrollen i anden rumænsk film på Copenhagen International Film Festival, Ryna, som denne seer vil anmelde på lørdag. Den film er i øvrigt produceret af Catalin Mitulescu, som vi nok skal høre en del mere fra, hvis vi er så heldige, at en af de skæve biografer i DK vil få hans film til distribution.

The Way I Spent The End of the World udmærker sig ved at lade menneskenes varme og livsbekræftende glæde skinne igennem. Ja, det er en hård tid for alle rumænere og midlerne er små, men fokus er på en familie i brydningstid. Som seer er du opmærksom på de ofre, som familiens medlemmer må gøre, men i lige så høj grad, bliver du en del af deres glæder og drømme. Den politiske situation er hele tiden tilstede, men så står man bare mere sammen om sine drømme og glæder.

Som sagt, er Doroteea Petre et absolut fund i hovedrollen som den 17-årige Eva, og det er ingen overraskelse, at hun også har hovedrollen Ryna, som filmfestivalen viser på lørdag. Eva må balancere mellem, at være som en ekstra mor for sin lillebror, der ofte er syg og ofre sig for familien, så de har til dagen og vejen. Nogle gange må drømmene sættes til siden og familien prioriteres først. Petre er utrolig god til at ramme grænselandet mellem alvor og latter, man føler straks, at der er en hulens masse placeret på hendes skuldre, men der er også overskud. Dramaet og skuespillet gør, at seeren føler sig en del af det lille samfund, og vidne til et realistisk indblik i en turbulent tid i Rumæniens historie. Der skal ikke placeres nogen skyld, ej heller skal der males fanden på væggen, men Eva og de andres historier og drømme er vitale at præsentere.

Det er utrolig synd, at en film som denne ikke får premiere i Danmark, men det hænger vel sammen med, at flere og flere vælger de små film fra og de store spektakler til, og dermed gør det sværere at tjene penge på film som Ryna og The Way I Spent The End of the World. Der er stadig en mulighed for at se Ryna med Doroteea Petre i hovedrollen her på Copenhagen International Film Festival på lørdag, og så må vi håbe, at hendes film bliver udgivet på DVD, når hun snart bliver en stor stjerne. Herfra går der 5 stjerner ud af 6 til denne film.

Titel: The Way I Spent The End of the World
Original Titel: Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii
Premieredato: 29. september 2006