Cinderella Man

16. september 2005 af Søren Rasmussen

Cinderella Man billede

Længe før Mike Tysons kedsommelige 6 sekunders kampe var der en anden tid. Det var en tid hvor kæmper som Jim Braddock og Max Baer udkæmpede 15 runders enmands krige i bokseringen.

Midt i 30’ernes USA rejste James J. Braddock (alias Cinderella Man) sig fra en falleret boksekarriere og indgød håb og inspiration i et helt land. Han blev den almindelige mands repræsentant. Underdog’en som i kamp efter kamp vandt en mirakuløs sejr efter den anden. Indtil han til sidst stod overfor hans ultimative udfordring, sværvægts mesteren Max Baer. Dette er historien om hvordan det gik til, men også historien om en mand der kæmper for at forblive en mand, overfor sig selv og sin familie.
Jim Braddock er en lovende bokser som er på vej op ad successens vej i 20’ernes USA. Som så mange andre amerikanere bliver han ramt af den store økonomiske depression. Plaget af skader og sort uheld ender han som en fattig mand der knap kan brødføde familien, og til sidst ikke engang kan beholde sin stolthed. På trods af dette ender Jim Braddock som en amerikansk folkehelt, hvis historie er så ufattelig at den simpelthen bare må fortælles. Og fortalt bliver den med stor sans for stemning og historie.

Filmen er et rørende portræt af en mørk tid i USA's historie og instruktør Ron Howard kan tilføje endnu en storslået film til en i forvejen lang liste. Filmen er både et fantastisk portræt af 20’ernes og 30’ernes USA og ikke mindst en energisk boksefilm. Boksekampene i Cinderella Man er så man kan lugte sveden og mærke blodstænk og flyvende tænder. Men det er ikke kun en film om boksning. Den mister aldrig sit fokus på boksningen som sin egentlige historie, men får alligevel vist de strømninger der gik gennem de meget fattiges USA under depresionen. Socialisme og solidaritet, vold og optøjer. Men ikke mindst viser den familiens kamp mod fattigdommens undertrykkelse.

Renée Zellweger (Bridget Jones’ Diary) repræsenterer familien i Cinderella Man, som Braddock’s kone Mae og hun gør det rigtig godt. Når man spiller overfor Russel Crowe kan det være svært nok at at blive set, men Zellweger har hvad der skal til. Russel Crowe’s præstation som bokseren Jim Braddock er med så meget indlevelse at man hurtigt fatter sympati med den simple men stålsatte mand. Fra spirrende rigdom til depressionen og tilbage op ad livets hårde vej, følger vi hans kamp for at overleve og bevare sin stolthed. Begge karakterer er nogle man kommer til at holde af.
Paul Giamatti (Sideways, 2004) spiller Joe Gould. Braddock’s coach, manager og bedste ven. Her er præstationen igen formidabel og man kan kun fatte sympati for den lille businessman. I den sammenhæng bør Craig Bierko også nævnes. Han er perfekt som den overlegne og direkte monstrøse bokser Max Baer (som vist iøvrigt ikke var en helt så ondskabsfuld karl i virkeligheden).
Manuskriptet er skrevet af Cliff Hollingworth som er et forholdsvis uskrevent blad i Hollywood.

Jeg gik ud af biografens mørke med en følelse af at Cinderella Man nok dukker op til diverse prisuddelinger i nærmeste fremtid. Den fortjener det fuldt ud. Det er en lang film, men på intet tidspunkt fandt jeg den kedelig eller langtrukken. Den er lige som den skal være.

Titel: Cinderella Man
Original Titel: Cinderella Man
Premieredato: 16. september 2005