Citizen Gangster

8. september 2012 af Jesper Poulsen

Citizen Gangster billede

Der er heldigvis stor forskel på Boyband og Boyd-Banden

Edwin Boyd, krigsveteran fra 2. verdenskrig, mangler desperat penge for at kunne opretholde en værdig levestandard for sin familie. Der er ganske lidt løn forbundet med hans buschaufførjob, hvilket desuden er en beskæftigelse som han ikke bryder sig om. Håbet er at kunne slå igennem som skuespiller, men i sin jagt på dette, møder han blot muren. Dagligt kan han iagttage hvordan folk med velstand bare skraber mere til sig, mens hans kone må knokle som vaskekone. En dag får Edwin nok at den økonomiske uretfærdighed. Han ifører sig sin kones sminke, pakker sin tjenestepistol og træder ind i den lokale bank og plyndrer løs.

Dermed opnår Edwin i første omgang to ting. Penge nok, og berømmelse som den mystiske bankrøver, hvis omtale fylder godt i aviserne. Lykken er opnået, lige indtil at Edwin bliver taget på fersk gerning. Pengene forsvinder igen, tilliden er brudt og hans to børn bliver socialt udstødt. En endnu sejere kamp kan begynde for en af Canadas legender, bankrøveren Edwin Boyd (filmen er nemlig inspireret af virkelige begivenheder), nemlig jagten på frihed.

”Verden er skør – jeg er blot spejlet herpå”, lyder en frase fra Edwin Boyd. Nu kan man vel aldrig gøre hans handling legal og acceptabel, men lur mig om man ikke får sympati for bankrøveren undervejs. Han stjæler trods alt i form af en god gerning, da alt andet går ham imod. Egentlig burde man jo stille sig tilfreds med at Edwin sættes i fængsel, men hans rebelske attitude gør at man tilmed sidder og håber på at han har held til at slippe ud derfra. Det sker så også inden længe, og med sig ud i friheden har han en lille håndfuld kumpaner som tilsammen danner Boyd-banden, som starter op fra hvor Edwin blev afbrudt i første omgang. Scott Speedman (Underworld-filmene, The Strangers) spiller Edwin Boyd, og leverer et glimrende portræt af en ganske almindelig mand, som må tage sagen i egen hånd for at opnå fair play. En rolle som Speedman også opnåede at få en nominering for ved Genie Awards i indeværende år – lige som det var tilfældet i 4 andre katergorier ved samme uddeling. Citizen Gangster, som titlen blev på dansk, vandt desuden prisen for bedste film ved den internationale filmfestival i Toronto.

Herhjemme blev den ikke for alvor promoveret, og dvd-udgivelsen er også foregået i al stilhed. Det må jeg sige er en skam. Et velspillet og gribende drama, med et skvæt fra flasken med krimi og action. Du kender det sikkert godt – man støder på en film som man ikke sådan lige umiddelbart har de store forventninger til, og så pludselig rammes man af en åbenbaring. Citizen Gangster var i mit tilfælde langt hen ad vejen en sådan.

Ekstra materialet består af en række trailere samt en stribe stills fra Citizen Gangster.

Titel: Citizen Gangster
Original Titel: Edwin Boyd