City Of God

11. juli 2003 af Ole Jessen Hansen

City Of God billede

Brasiliansk gangster epos med storslået billedside.

I tre årtier, 1960´erne, 1970´erne og 1980´erne følger vi udviklingen i den Brasilianske forstadsby Citade de Deus i Rio de Janeiro set med en drengs øjne.

Citade de Deus ”Guds by” er omdrejningspunktet i denne Brasilianske film. I 1960´erne bliver denne barakby bygget op i en forstad til Rio de Janeiro. Her bliver de fattige, fra omegnsbyerne anbragt, efter af deres egne hjem er blevet ødelagt at naturkatastrofer, eller fordi de har et håb om at få et arbejde i storbyen. Dette kæmpe sociale boligbyggeri, bliver en ideel grobund for overfald, røverier, mord og mishandling. Et skydevåben er lig med magt og indflydelse i denne by.

Buscape, er vores fortæller. Det er igennem hans øjne, at vi oplever udviklingen i Guds by. Fra den spæde start med små røverier til en regulær bandekrig hvor hele historien kulminerer. Buscape selv undgår som en af de eneste at være med til at dyrke ulovligheder. Han har en drøm om et liv uden kriminalitet, og et ufatteligt held til ikke direkte at blive indblandet.

Udover Buscape, bliver vi præsenteret for Ze Pegueno og Bene. To venner, hvis forhold bedst kan beskrives som Dr. Jekyl og Mr. Hyde. Ze Pegueno er den hensynsløse forbryder, som ikke går af vejen for at skyde helt tilfældige mennesker og børn. Kun på den måde, føler han at han kan få respekt. Bene derimod, gennemgår en udvikling i filmen som til sidst får ham til at forlade forbryder miljøet, da han finder en kæreste . Ze Pegueno´s fjende nr. 1 er Cenoura. Dette fjendskab udmønter sig til sidst i en kæmpe gangster krig, baseret på tilfældigheder og kampen om magten i Guds by.

Persongalleriet i denne film er kæmpestort. Dette skyldes jo blandt andet at filmen foregår i tre årtier. Filmen er mange steder blevet sammenlignet med amerikanske gangsterfilm som ”Gangs Of New York” og ” Goodfellas” , hvilket man godt kan. En af styrkerne i denne film er helt klart at det er lykkedes instruktøren : Fernando Meirelles, at fortælle en kompliceret historie, med et kæmpe persongalleri, på en sådan måde, at man ikke bliver forvirret.

Filmen har en fantastisk billede side. Fotografen Cesar Charlone, forsøger at skabe en billede side, der går over i det dokumentariske. Dette fungerer godt. Blandt andet fordi at filmen er skabt på baggrund af en bog, skrevet af Paulo Lins. En autentisk roman inspireret af den Brasilianske fotograf Wilson Rodriguez´s liv. Det er tydeligt at Guy Ritchie (Snatch) har været en inspiration for Cesar Charlone. Flere af sekvenserne i filmen er som taget ud af Guy Ritchie´s film. Men det virker ikke som en kopi, men mere som en inspiration.

Selvom filmen er et gangsterdrama, formår den også med sin socialrealistiske baggrund, at stille en masse spørgsmål til dagens samfund i Brasilien. En stor debat er startet i Brasilien på baggrund af denne film .

Filmen er meget voldelig, og kan i visse scener være slem at kigge på. Jeg måtte i hvert fald kigge væk et par gange, da nogle af scenerne mere eller mindre illustrerede rene likvideringer.

Skuespillet er af absolut højeste kvalitet. Kun få af personerne i filmen, er professionelle skuespillere. Resten er blevet fundet i den ægte udgave af Cidade de Deus i Rio de Janerio, gennem et række workshops. Dette er ret imponerede.

Denne film kan kun anbefales.

Titel: City Of God
Original Titel: Cidade de Deus