Druk
Druk billede

Claus Ryskjær Er Død

19. december 2016 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Claus Ryskjær Er Død billede

Den folkekære skuespiller og revystjerne er død i en alder af 71 år.

De fleste vil nok huske Claus Ryskjær for sine mange satiriske optrædender i revy'er landet over. Altid var han den sjove mand på tv, såvel film, serier og sketches. Hans makkerskab med Ulf Pilgaard (i særdeleshed) var noget helt særligt, for de elskede at udfordre hinanden med spontane indskydelser, så tonen ofte blev lummer og hvor det pressede modparten til at give igen, hvis det var til at komme til for latter.

På film var det sjældent at Ryskjær var i bærende roller, men ofte stjal han scenerne alligevel med sine kejtede og højtråbende typer, som aldrig var rigtig kloge. Ryskjærs filmografi tæller primært folkekomedier som Familien Gyldenkål, Grev Axel, Huset På Christianshavn, Olsen Banden, Høfeber, Walter Og Carlo og Kampen Om Den Røde Ko. Man kunne også opleve Ryskjær i julekalenderen Gufol-Mysteriet/Station 7-9-13 samt i den mere modne film Tid Til Forandring. Han spillede også rollen som Væsel i spændingsserien Edderkoppen

Børn og unge i 70'erne, 80'erne, 90'erne og 00'erne har oplevet Claus Ryskjær i større grad end de er klar over. Ryskjær lagde nemlig stemmer til adskillige populære figurer i børne-tv's storhedstid. Når du genser Jullerup Færgeby, så husk på at "Rysse" var stemmen bag kranføreren, hvis kran altid "sitter fast" og ikke mindst Anton, hvis bukser altid var revnet. Du må heller ikke glemme at Ryskjær nærmest var fast inventar i de elskelige Jannik Hastrup-tegnefilm som Samson & Sally, Aberne Og Det Hemmelige Våben, Fuglekrigen i Kanøfleskoven, Strit Og Stumme, Drengen Der Ville Gøre Det Umulige og Cirkeline-spillefilmene. Cykelmyggen, Valhalla og Jungledyret Hugo-produktionerne har også nydt godt af Claus Ryskjærs talent,og han medvirkede desuden i både Krummerne og Bølle-Bob.

En af Danmarks sjoveste mænd har forladt scenen.

Æret Være Claus Ryskjærs Minde

The Defeated