Confessions of a Dangerous mind (DVD)

18. september 2003 af Gert Sørensen

Confessions of a Dangerous mind (DVD) billede

My name is Charles Barris. I have written pop songs, been a television producer In addition I have murdered thirty-three human beings

Sådan starter Confessions of a dangerous mind, og fra første scene ved man at man har fået fat i en noget anderledes film. Historien fokusere på Chuck Barris ( Sam Rockwell ), en ung håbefuld TV producent der desperart prøver at få foden indenfor hos TV selskaberne. Han skriver en sang om den park hvor han hang ud for at score piger, og som han sammen med en bekendt får en populær sanger til at indspille. Sangen bliver et uventet hit og Chuck bruger pengene på at få udarbejdet ideer til TV programmer og indspille en pilot episode af ” The Dating Game” bedre kendt fra TV3 under navnet ”Knald eller flad”. Men TV bosserne er ikke alle samme lige begejstrede for hans ideer, men CIA har fået øjnene op for nogle af hans andre talenter. En dag bliver Chuck kontaktet af Jim Byrd (George Clooney) som vil erhverve ham som freelance agent. Han opgave bliver at fjerne USA’s fjender i udlandet, og han skal arbejde helt uden om regeringen. Efterhånden bliver Chucks show et samlet op af en TV station og hans show bliver et hit. Efterhånden som seertallene stiger, får Barris sine shows kombineret med sit hemmelige liv. Vinderne af ”The Dating Game” bliver sendt til ” fantastiske Helsingfors” eller ”det romantiske Vestberlin” på en drømmeferie. Det er langt fraen rigtig romantisk destination, men det giver anstandsdamen Barris mulighed for at udføre sine hemmelige missioner undervejs.
Under sine missioner møder Barris den hemmelighedsfulde Patricia ( Julia Roberts) og der går ikke længe før han bliver splittet imellem hende og hans kæreste hjemme i USA (Drew Barrymore), og hans liv bliver ikke nemmere da han får at vide at en morder er efter ham.

Confessions of a Dangerous mind, minder på mange madder om filmen A beautiful mind, med Russel Crowe. Men I modsætning til A Beautifull mind, hvor man ved at Nash selv finder på at CIA har brug for ham, ved man det ikke i Confessions. Der gives ingen endegyldige svar, og man kan ikke lade være med at tænke at Chuck Barris måske bare har fundet på det hele. Der er en mærkelig uvirkelighed over mange af scenerne som om Instruktøren (også George Clooney) selv er i tvivl, men forsøger på ikke at lade tvivlen ubetinget komme Barris til gode.
Clooney har her skabt en ganske god lille film. Han har selvfølgelig fået lidt hjelp af sin ven steven soderberg.

Skuespillerne er også fantastiske, især Sam Rockwell, der helt lægger sit sjove personlighed fra sig og bliver Chuck Barris. Men også Drew Barrymore og George Clooney, der kun har få scener gør det fantastisk godt.
Filmen får 5 ud af 6 stjerner, for en underlig historie der efterlader en med spørgsmålet kan det nu også passe?

Extra materiale
DVD’en er spækket med ekstra materiale. Bedst er dokumentaren ” The Real Chuck Barris” der går tæt ind på den virkelige Chuck Barris. Man taler med venner fra The Dating game og the Gong show. Her får man rigtige menneskers mening om ham som person, og deres mening om han taler sandt eller ej. Her er de alle dybt splittede i deres meninger, oftest tror de ikke på det men man kan ligesom fornemme at der ligger et eller andet under, og at de ved mere end de fortæller .Der udover er der et kommentar spor med George Clooney og cinematografen Newton Thomas Sigel. 7 Behind the Scenes Featurettes. 12 Slettede scener, med valgfri kommentar. Sam Rockwells Screen Test. Diverse kunstnere fra the Gong Show og trailerne Confessions of a Dangerous Mind, Welcome to Collinwood, The Hunted, Narc and Basic. Der er også et Easter egg som du selv må finde.
Det er rigtigt dejligt at se en DVD der virkeligt bruger mediet til det det blev skabt til ekstrafeatures! Ekstra materialet giver jeg 6 stjerner ud af 6.

Totalt får denne udgivelse 5 ud af 6 stjerner

Titel: Confessions of a Dangerous mind