Igen i år skal en international jury på 3 filmfolk kigge nærmere på de nye talenter og hjælpe en af dem videre og igang med sit næste projekt. Nej - der er ikke tale om X-factor for filmfolk, men 10 film og instruktører, som med deres debutfilm har vist, at der stadig er mange historier at fortælle og måder at fortælle dem på.
10 vidt forskellige film af debuterende instruktører konkurrerer om årets store pris på 30.000 euro. Dét at filmene er lavet af instruktører, for hvem konkurrencefilmen alle er den første spillefilm, er eneste fællesnævner for et konkurrenceprogram, der ellers spænder vidt i både geografi, tematikker og genrer.
Men lad os starte med at kigge på juryen som i år kommer fra Tyskland, Frankrig og lille Danmark.
Juryen CPH PIX 2011
Benjamin Heisenberg
Benjamin Heisenberg er uddannet fra Akademie der Bildenden Künste i München. Allerede her lavede han en række kortfilm, og så snart han havde afsluttet kunstuddannelsen blev han optaget på Hochschule für Fernsehen und Film, ligeledes i hjembyen München. Her fortsatte han med at lave kortfilm og grundlagde det ansete filmtidsskrift Revolver i 1998 sammen med bl.a. instruktøren Christoph Hochhäusler (som har The City Below på PIX 2011). Heisenberg spillefilmdebuterede med afgangsfilmen ‘Schläfer’ (‘Sleeper’), der i 2005 havde premiere i Un certain regard-sektionen i Cannes, og modtog festivalens First Steps Award. Det var et tidsaktuelt drama om en ung videnskabsmand, der indvilliger i at spionere på en af sine kolleger, som er mistænkt for at tilhøre en terrorcelle. I 2010 fulgte han op med ‘Der Räuber’ (‘The Robber’), som deltog i hovedkonkurrencen ved filmfestivalen i Berlin, og som siden blev vist på CPH PIX, hvor Heisenberg også var gæst. Sideløbende med sin karriere som filminstruktør har han løbende udstillet som videokunstner.
Her er kan du møde Benjamin Heisenberg og høre ham fortælle om og svare spørgsmål om ‘Der Räuber’ (‘The Robber’):
Q & A Benjamin Heisenberg Del I
www.youtube.com/watch?v=jkK8qVJyyW0
Q & A Benjamin Heisenberg Del II
www.youtube.com/watch?v=-Hw1xxnI_hg
Q & A Benjamin Heisenberg Del III
www.youtube.com/watch?v=zruFbbFkmCs
Jackie (Jacqueline) Raynal
Jackie (Jacqueline) Raynal læste på Sorbonne inden hun blev filmklippeelev ved Genevilliers Laboratoriet i Paris. Her blev hun, trods sin unge alder, klippeassistent på en række film bl.a. Jean Renoirs ‘Den uheldige korporal’ (1962). Som færdiguddannet klipper fra Centre National de la Cinématographie fik hun mulighed for at arbejde med nogle af tidens mest interessante filmskabere, heriblandt Éric Rohmer. Hun i 1967 både klippede og debuterede som skuespiller i Rohmers ‘La Collectionneuse’, instruerede hun også sin første film, den feministiske eksperimentalfilm ‘Deux Fois’, der vandt hende flere filmpriser. Senere blev hun en af hovedskikkelserne, sammen med Philippe Garrel, i Zanzibar-bevægelse. I starten af 70’erne nedtrappede hun produktionsarbejdet og flyttede til New York. Her har hun arbejdet som kurator for de legendariske arthouse biografer Bleecker Street Cinema og Carnegie Hall Cinema, mens hun har lavet enkelte filmprojekter som instruktør, bl.a. ‘Hotel New York’ (1984) og senest ‘Hommage a Éric Rohmer’ (2010).
Her er links til dels en god bog hvor du kan læse mere om Jackie (Jacqueline) Raynal, men også se en smagsprøve på eksperimentalfilmen ‘Deux Fois’
Bogen Camera Obscura, a Journal of Feminism and Film Theory 1
www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/b000zpoup6/mitrasites-20
Klip fra eksperimentalfilmen ‘Deux Fois’
www.youtube.com/watch?v=Lxf3JPDsVs0
Marianne Slot
Marianne Slot er født og opvokset i Danmark, men tog i starten af 90erne til Paris, hvor hun i 1993 stiftede filmproduktionsselskabet Slot Machine. Hun startede som fast (fransk) co-producer af Lars von Triers film - fra ‘Breaking the Waves’ over den Guldpalme-vindende ‘Dancer in the Dark’ til og med den nye ‘Melancholia’, men sideløbende har hun udviklet en række egne projekter især med nye spirende talenter ikke mindst fra Latinamerika. Blandt disse har især været en række spændende argentiske filmskabere som Albertina Carri, Paz Encina og ikke mindst Lisandro Alonso, som hun har produceret hele tre film for, og hvis seneste ‘Liverpool’ spillede på CPH PIX i 2009. I 2008 delte hun desuden producer credit med Pedro Almodóvar på det argentinske supertalent Lucretia Martels prisvindende ‘The Headless Woman’. Marianne Slot besøgte senest PIX med Juliette Garcias konkurrencefilm ‘Be Good’ i 2009, men er i år tilbage med Marian Crisans rumænske film ‘Morgen’. Siden 1998 har Marianne Slot desuden bistået den toneangivne spanske filmfestival i San Sebastian i udvælgelsen af film fra Skandinavien, samt haft adskillige rådgivende poster bl.a. ved det franske filminstitut og diverse regionale filmfonde i Frankrig.
Jeg kunne ikke finde noget mere materiale med Marianne alene, men håber at kunne få et interview med Marianne, så hun måske kan giver os lidt links, eller anden spændende information, som vi kan dele med jer for hun har jo et meget spændende cv.
Det var så lidt om prisen juryen. I Del 2 skal vil kigge nærmere på de enkelte film.