CPH PIX 2011 - Afslutning

9. maj 2011 af David Lund Skriv en kommentar

CPH PIX 2011 - Afslutning billede

En festival slutter af med mange gode filmiske minder.

For knap en uge siden rundede CPH PIX af for i år, og tankerne er nu efterhånden blevet samlet omkring Danmarks nye og ambitiøse filmfestival. New Talent Grand PIX blev af den internationale jury i år tildelt amerikaneren Alistair Banks Griffin og hans film ”Two Gates Of Sleep”. Personligt fik jeg ikke set denne film, men de varme ord om filmen og sammenligningerne med Terrence Malick, har da bestemt gjort mig interesseret. Griffin modtog personligt selv prisen og med den 30.000 euro ved uddelingen, hvilket må siges er et fint startskud til hans næste projekt. Politikens Publikumspris gik til ”The Solitude Of Prime Numbers”, og derved får filmen 100.000 kr. i lanceringsstøtte til en fremtidig biografdistribution i Danmark.

Som helhed er det gået godt for CPH PIX i denne omgang. I min midtvejsevaluering fik jeg nævnt festivalens problemer, som desværre fortsat var vedvarende derefter. På sin vis kan man jo sige, at hvis alle film er 5-10 min. forsinket, så bør man på trods af forrige films forsinkelse, alligevel godt kunne nå den næste forestilling med lidt god vilje og fart, hvis to film i programmet ligger tæt op af hinanden, og jeg formåede da heller aldrig at komme for sent til en film. Dog kan man allerede mærke fra pressens side af, at de allerede er vant til CPH PIX. De kommer gerne 10 min. for sent, og går også gerne før tid. Dette kan for nogen blive et irritationsmoment, men i sidste ende betyder det vel, at de har travlt, og CPH PIX havde skam i år bikset det bedste program sammen indtil nu. Ved hurtig gennemgang af programmet var jeg på omkring de 30 film, jeg gerne ville se, ved nærmere gennemgang endte jeg på omkring 50. Jeg fik dog kun set 18, da jeg kom lidt sent i gang, men jeg er ovenud tilfreds over udvalget og kvaliteten i år. Den bedste film på programmet i år synes jeg stadig er ”The Turin Horse”, og den får eftersigende også en mindre biografpremiere senere på året, hvis der er nogle kunstinteresserede derude.

De mange programmer og sektioner af årets program mangler dog en ting – flere konkurrencer. New Talent Grand PIX, der fokuserer på debuterende instruktører, og Politikens Publikumspris, hvor publikum vælger en favorit blandt 10 udvalgte film, er ikke nok til at holde en så ambitiøs festival kørende. Måske større fokus konkurrencemæssigt på de mange genrefilm i år, kunne få festivalen op på næste plan. CPH PIX har selv meldt ud, at festivalen var en økonomisk succes i år, så måske kunne de bikse flere juryer sammen til næste år, og naturligvis få flere kendisser og andet filmfolk til landet med deres film. Der er i hvert fald håb herfra.

Jeg ønsker CPH PIX al mulig held og lykke i fremtiden, og håber på endnu mere til næste år. Hold jeres Q&A lidt kortere og pisk diverse biografer til at vise filmene til tiden, og jeg er ovenud tilfreds. Følg de mange ambitioner i år op, og gør jer selv endnu større på nærmest internationalt niveau og plan, og jeg er direkte imponeret. Kun fantasien kender grænser for CPH PIX.