CPH PIX 2011 - Midtvejsevaluering

24. april 2011 af David Lund Skriv en kommentar

CPH PIX 2011 - Midtvejsevaluering billede

Der er nu kun en uge tilbage af CPH PIX, og derfor er det meget passende, at festivalen og dens program nu får en midtvejsevaluering på godt og ondt.

Som altid er CPH PIX underlagt de københavnske biografer. Man kan ikke kritisere dem for de fejl, som biograferne begår, men det er ligesom, at de københavnske biografer stadig ikke helt har opfattet, hvad en filmfestival i realiteten er. Hvor CPH PIX præsenterer deres film med en sponsorreklame og en kort indledningssekvens af festivalen selv, har de selv forstået hvilket tidspres deres publikum lider under. Visse film har anmeldere, pressefolk og helt almindelige biografgængere kun ganske kort tid imellem, og derfor er det meget vigtigt at filmene kører til tiden og uden fejl. Denne opgave har biograferne så store problemer med. Mange af de film jeg indtil videre har set, har været 5-10 minutter forsinket. Måske lyder dette ikke af meget, men det kan betyde en løbetur fra Grand til Cinemateket på blot 5 minutter efterfølgende, hvor man i realiteten havde rigeligt tid med de 15 minutter. Det er synd, at biograferne laver disse småproblemer, og irriterende at det forekommer så konsekvent. Det samme kan siges under en visning af den norske ”Svart Hav” i Cinemateket, hvor den forkerte rulle blev sat på i ca. 15 minutter, og biografen så vælger at vise de samme 15 minutter senere hen, da filmen helst skulle ses kronologisk. Disse fejl er som sagt ikke festivalens skyld, men de er desværre forholdsvis fatale.

En lille fejl som festivalen dog godt selv kan rette lidt op på, er deres Q&A sektion efter filmfremvisningerne. Festivalen har hevet en god snes instruktører og andet filmfolk til byen for, at introducere de forskellige film, og flere gange har disse stået klar til at besvare spørgsmål fra publikum bagefter. Præcis som man oplever det ved mange andre og større festivaler. Dette er et glimrende og ambitiøst initiativ, der rækker efter stjernerne, og viser at CPH PIX gerne vil tages seriøst. I tilfældet med den fantastiske instruktør Zulawski, blev der dog ikke plads til Q&A efter visningen af ”Fidelity” selvom han selv gerne ville. Det endte nærmest med et mindre seriøst (og en anelse komisk) skænderi foran lærredet mellem ham og et af folkene fra CPH PIX, hvor Zulawski tørt endte med replikken ”we’ll see”. CPH PIX vandt desværre denne kamp. Zulawskis film lægger dog mere op end de fleste til en lille samtale bagefter, og at høre lidt flere ord fra instruktøren selv, havde været glimrende. Til et andet Q&A med instruktøren til ”Lapland Odyssey” gik det udover en anden forestilling i samme sal. Her varede sessionen alt for lang tid (ca. en halv time), og den næste film blev derfor et kvarters tid forsinket, hvilket gjorde at en kammerat ikke kunne nå den sidste bus hjem. Det er måske småting, men jeg så gerne til næste år, at man altid gjorde plads til Q&A hvor det er muligt, og ligeså holdt styr på tiden. En halv time er ganske enkelt for lang tid, og til ”Lapland Odyssey” gentog instruktøren også sig selv flere gange, og de sidste par spørgsmål var ligeså fuldstændigt ligegyldige.

Nu hvor galden er kommet ud, er der faktisk kun rosende ord tilbage at sige. Blot det at Q&A er kommet på programmet er jo glimrende, selvom det lige skal poleres en smule, og selvom filmene generelt vises med lidt forsinkelse, er programmet sjældent sat sammen sådan, at man skal skynde sig videre til den næste film. Udover det har der været nogle fine arrangementer, bl.a. ved førnævnte ”Lapland Odyssey” hvor man blev begavet med finsk vodka og lakrids inden filmens begyndelse, som med det samme sætter sit publikum i godt humør. Programmet er dog fortsat enhver filmfestivals største force, og her er CPH PIX fortsat godt med. Naturligvis er ikke alle film af lige stor kvalitet, men de har hevet fat i et bredt udvalg af forskellige film, hvor der må være noget for enhver smag imellem. Den mest positive overraskelse indtil videre, er b-filmen ”Death Kappa” hvor publikum var så godt med, at de højlydte grin og den store klapsalve under filmens rulletekster viste, at festivalen havde valgt den rigtige film til den rigtige biograf på det rigtige tidspunkt. Her var om noget tale om, at det hele gik op i en højere enhed, og personligt var jeg selv flad af grin op til flere gange.

Som helhed går det fortsat festivalen rigtig godt. Jeg håber på fortsat større ambitioner, men også finpudsning af de initiativer de har taget hul på i år. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det ligeså er CPH PIXs egen tankegang, og vi derfor år efter år får mere og mere serveret. Som det ser ud nu, er der ganske vist nogle småproblemer, men de ødelægger på ingen måde helheden, og jeg håber personligt selv, at de kan få hevet flere og flere i biografen – især til forestillinger man almindeligvis ikke ville kunne få set i biografen. Disse har festivalen heldigvis spandevis af, så det er bare at komme i gang i næste uge. Om end ikke for andet end at vise, at Danmark også vil på verdenskortet, når det angår filmfestivaler. Fortsat god festival!