CPH:PIX 13 - New Talent Grand PIX

17. april 2013 af Mette Frydenvang Bjerg Skriv en kommentar

CPH:PIX 13 - New Talent Grand PIX billede

SOFs dækning af CPH:PIX 13 - New Talent Grand PIX

CPH:PIX ’13 er blevet skudt i gang og har på sin første uge vist flere af kandidaterne til festivalens hovedpris, New Talent Grand PIX, hvor unge debuterende instruktører får mulighed for at vinde 15.000 euro til deres næste projekt. I år består juryen af Agnès Wildenstein fra La Cinematique, Kleber Mendonça Filho - vinder af prisen i 2012 og Ragnar Bragason - vinder af Den Gyldne Svane i 2007.

Indtil videre har konkurrencens film budt på socialrealistiske hverdagsdramaer fra hele verden - Quebec i Canada, Spanien, Danmark, Kazhakstan og New Zealand. "Diego Star" fortæller historien om maskinmesteren Traorés dilemma om at gøre det rigtige og måske risikere alt. Denne film, der er iscenesat i den kolde havneby ved Saint Lawrence River, viser, hvordan penge, principper og venlighed ikke altid er så lige til, og hvordan det rigtige sjældent er den nemme løsning. Det iskolde landskab bliver desværre lidt kedelig at se på i længden, og når karaktererne ikke har pondus nok til at kompensere, føles den en smule lang.

Den kazhakstanske "Harmony Lessons" giver os et indblik i en lille landsbyskoles hverdag, og hvordan den indeholder korruption, mobning, pengeafpresning og god gammeldags bank, og hvordan det i sidste ende aldrig fører noget godt med sig. Samtidig drager den fantastisk smukt paralleller til mennesker og kakerlakker, og hvad den stille dreng i klassen egentlig tænker. En aktion resulterer i en reaktion og det er gjort super interessant i denne film.

Danske "Nordvest" skuffer bestemt heller ikke i dette internationale selskab. Denne triste film om hvad ungdommen i Danmark kan komme ud i rammer, hvor det gør allermest ondt og om det er fordi, man ikke ved, at det findes, eller fordi kan vælger at se den anden vej, så konfronteres du med problemer der foregår lige på den anden side af hækken. Filmen er utrolig godt fortalt, og alle uanset om de er danske, spanske eller canadiske kan se den triste skæbne. En stor ros til debuttanten, Gustav Dyekjær Giese, der spiller hovedrollen, Casper, og som gør det virkelig godt.

Den spanske "The Plague" fortæller om forskellige menneskeskæbner i den nuværende økonomiske situation, hvor alle må rette sig efter manglen på muligheder. Alle sociale lag og alle aldersgrupper er påvirkede, lige fra luderen på hjørnet til den ældre dame, der skal på plejehjem til landmanden, der er dybt afhængig af, at høsten går godt. En lidt langtrukken film, hvor der ikke sker forfærdelig meget, men med rørende personlige historier, der gør den værd at se.

Den (næsten danske og) New Zealandske "The Weight of Elephants" er som titlen indikere et indblik i, hvordan det føles at bære rundt på elefanter, når man er 11 år gammel og er uden forældre, har en fraværende mormor og en depressiv onkel. Denne lille fyr, der heller ikke har nogen venner i skolen, må lære at klare sig selv og finde sit eget værd udenom de normale kanaler. Denne film er hjerteskærende i sin visning af håbløshed for en 11-årig og viser i sandhed, hvor tunge elefanter kan være.

En god start med gode bud på vinderen af New Talent Grand PIX 2013. Fortsat god festival.

Mette Frydenvang Bjerg
Anmelder, Cinemaonline