Yun Se-ri er ung, smuk og familieoverhovedets foretrukne efterfølger til et mode- og parfumeimperium i Sydkorea. Der er et par søskende, som rent forretningsmæssigt hader Se-ri af et godt hjerte – og deres fælles mor, der er i tvivl om holdbarheden i tanken om at overføre ledelsen af forretningerne til Se-ri. Op til et afgørende aktionærmøde tager Se-ri på paraglider-flyvetur. Uheldigvis flyver hun ind i et voldsomt uvejr, der hvirvler køer, biler og andre tunge men dog ’løse’ genstande op i luften. Se-ri er i stand til at lande i et træ og tror sig i første omgang sikker, men det viser sig, at hun er landet i den demilitariserede zone mellem Nord- og Sydkorea.
Snart bliver hun opdaget af Jeong Hyeok, der er befalingsmand i en enhed, som har til opgave at patruljere i zonen. Heri indgår pågribelse af personer, der uden tilladelser og autorisationer befinder sig i zonen. Konkret er han på jagt efter personer, der graver efter værdifulde arkæologiske fund. I stedet finder Hyeok en smuk kvinde, der hænger i et træ – og som påstår, at hun er blæst dertil i uvejret. Hyeok nærer en naturlig skepsis over for dén forklaring. Efter sædvanlige klichéer ville næste skridt være voldsom anholdelse og overgivelse til statslige sikkerhedsmyndigheder. I stedet bliver Se-ri søgt hjulpet tilbage til Sydkorea – og heri ligger starten til det virvar af problemer og dilemmaer, der kommer til at hjemsøge både Hyeok og Se-ri.
Hyeok har 4 soldater under sig. De er ikke voldsomt begavede, men de ender dog med at repræsentere varme, empati og menneskelighed, som man normalt ikke tillægger militærpersoner fra Nord. Til gengæld er der Cho Cheol-Gang, der har sin egen fordækte indtægts- og magtgivende enterprise kørende med en deling ingeniørsoldater. Han er overbevist om, at der er noget farligt og fordækt over Se-ri, selv om Hyeok i første omgang slipper afsted med at påstå, at Se-ri i virkeligheden er en højprofileret agent fra styrets Division 11. Og så er der fantasten og finanssvindleren Gu Seung Jun, der har søgt og opnået et yderst uofficielt asyl i Nord – efter at have neglet et gigantisk pengebeløb fra den ene af Se-ris brødre. I Syd blev han og Se-ri puffet i retning af bryllup, så i Nord bliver han blandet ind i spillet mellem Hyeok, dennes officielle kæreste og Se-ri.
”Crash Landing On You” udmærker sig først og fremmest ved at være smækfyldt med en soap-operas klichéer og virkemidler – men blandet godt op med en humørfyldt – og noget, der grænser til varm - beskrivelse af storbylivet i Pyongyang, af landsbyen omkring Hyeoks ydmyge bolig, af sortbørshandelen på landsbymarkedet, snobberi over for eliten, af parti- og militærhierarkiet osv. Det er bestemt ikke det samme som at Nordkorea som sådan generelt bliver tillagt menneskelighed og sammenlignelighed med Vesten. Og dét er i sig selv en dekadente tilgang til beskrivelsen af Nordkorea, som må man formode, at styret vil opfatte som ’majestæts’- og systemfornærmelse. Resultatet er for mig som vesterlænding dog gennemgående sjovt, gribende og spændende.
Det er lidt af en udfordring at se en koreansk serie, i hvert fald for en nytilkommen til koreansk TV-underholdning som mig. Jeg har ikke – på samme måde som med engelsk, tysk og til dels fransk – de store muligheder for at aflæse stemning og sindstilstand af det talte sprog. Tonen kan være svær at greje – og sine steder kammer den selv i en almindelig dialog over i svulstighed, nærmest som den tidligere så kendte kvindelige oplæser på Nordkoreansk stats-TV.
Samlet set vinder ”Crash Landing On You” først og fremmest på plottets usædvanlige omtale af og fokus på Nordkorea. Dertil kommer en velfungerende balance mellem kærlighed – bliver det mon til noget mellem Se-ri og Hyeok? - action – får Cho Cheol-Gang ram på Hyeok? – og spænding – er Se-ri i sidste ende i stand til at vende tilbage til familien og virksomheden i Sydkorea? Temaer, der bliver strakt ud over seriens 16 afsnit af cirka halvanden times varighed.