Croods

12. januar 2014 af Betina Bøgh Larsen

Croods billede

Endnu en sjov og underholdende animationsfilm fra DreamWorks.

Familien Croods lever i stenalderen og er huleboere. De lever efter reglen, at alt, hvad der er nyt, er farligt. Således lever de i konstant frygt for alt det ukendte og farlige i naturen, hvorfor de kun yderst sjældent forlader deres trygge hule.

Med familiens overhoved i spidsen; faderen Grug, som er stor og stærk, har de i mange år overlevet på denne måde. I modsætning til alle deres naboer, som alle er døde, da de var nysgerrige og ville udforske naturen. Gennem alle disse år har familien Croods levet med og accepteret denne indelukkede livsform, da hver dag har handlet om at overleve, frem for at leve livet.

Imidlertid har teenagedatteren, Eep, en stor nysgerrighed på, hvad naturen ellers har at byde på. Hun er træt af at opholde sig i den mørke og dystre hule dag ud og dag ind og længes efter at opleve noget nyt og spændende. I en sen nattetime, hvor resten af familien sover trygt, sniger hun sig derfor ud af hulen og møder teenagedrengen Guy, som kan skabe ild.

Guy fortæller, at verden snart går under. Eep tror, at det er det pure opspind, men da jorden kort tid efter begynder at ryste under hende, indser hun, at det er alvor. Meget imod Grug’s vilje må familien Croods derfor flygte fra deres hule og følge med Guy, som er vis og har mange gode idéer til, hvordan de kommer helskindet igennem naturens mange forandringer. Pludselig er det ikke længere nok at være stor og stærk som Grug, hvis familien skal overleve...

Vurdering
Med Croods har DreamWorks skabt endnu en virkelig sjov og underholdende animationsfilm, der kan nydes af både børn og voksne. Den starter i et meget højt tempo og fanger øjeblikkeligt seeren med en jagtscene, der minder utroligt meget om en hæsblæsende baseballkamp: Familien Croods spæner rundt og kaster frem og tilbage med et stort fugleæg, alt imens de bliver jagtet af den arrige fuglemor, som vil have sit æg tilbage. Det går vildt for sig!

Croods byder på mange gode grin, både i form af nogle sjove scener, og ikke mindst nogle sjove replikker. Humoren appellerer til såvel børn som voksne, og man bliver glad i låget af at tilbringe tid sammen med den skønne familie Croods, som er både skøre og elskværdige. Af sjove elementer kan forholdet mellem Grug og hans svigermor nævnes samt Grug’s godnathistorier, der altid har den samme belærende slutning, men som alligevel overrasker familien gang på gang. Dette er blot et par eksempler på de mange gode grin, som animationsfilmen byder på.

Animationsfilmen er udkommet i både 2D og 3D. Selvom jeg ikke har set 3D-versionen, har jeg en stærk formodning om, at den er rigtigt flot i 3D. Der er nemlig nogle utroligt flotte naturscener med en masse smukke farver i. Man bliver helt betaget af landskabet og længes efter sol og sommer, og jeg er sikker på, at denne følelse forstærkes, hvis filmen ses i 3D.

Ekstra-materiale
Ekstramaterialet er virkelig børnevenligt. Der er et indslag, hvor Eep og hendes lillebror ganske kort fortæller om alle de mange dyr, de møder i filmen. Der er også et indslag, hvor Guy fortæller om de mange sjove oplevelser, som hans kæledyr Belt har skrevet om i sin dagbog. Der er også nogle slettede scener, som bliver introduceret af forfatterne/instruktørerne, Chris Sanders og Kirk DeMicco. Der er også et lærerigt og interessant indslag, hvor man kan lære at tegne tre udvalgte dyr fra filmen. Endelig er der en trailer fra filmen samt trailere med andre af DreamWorks’ tegnefilm.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Dreamworks.

Titel: Croods
Original Titel: The Croods