Crossing Over

26. juni 2009 af Christian Arhoff Andersen

Crossing Over billede

Harrison Ford spiller grænsebetjent i en af de 7 historier om immigration i multiplotfilmen Crossing Over

Film som ”Magnolia” og ”Traffic” fik stor succes med at sammenblande forskellige menneskers historier inden for et fælles emne, som for eks stoffer. Det er dog en forholdsvis klichefyldt måde at lave film på efterhånden, da film som ”Crash” har ødelagt det for mange andre ved at reducere konceptet det en opvisning i melodrama. ”Crossing Over” er desværre endnu et eksempel på det senere, for selvom at tage udgangspunkt i et populært emne som immigrationspolitik i USA er en god ide, ender filmen som et melodramatisk overfladisk forsøg der spilder gode skuespilkræfter på gulvet.

Politimændene Max og Hamid opsporer illegale immigranter og får sendt dem tilbage. Max har sympati for immigranterne, men Hamid, der har iransk baggrund, gør sig umage være at være en pligtopfyldende amerikaner. I deres arbejde møder de blandt andet forsvarsadvokaten Denise, der leder efter en familie til et forældreløst barn, og hendes Mand Cole, hvis job er at godkende Green Card-ansøgere.

Ærligt talt var min interesse i denne film minimal fra start. Denne multiplot genre er så udvandet efterhånden at det er svært at finde på noget der kan give genren et nyt spin. Det hjælper heller ikke ”Crossing Over” at filmen ikke tør ret meget. Filmen vil gerne fortælle en stor realistisk fortælling der blander emner som terrorfrygt, racisme og drømme i USA, men ingen af filmens personer er specielt interessante og deres ”historier” er klichefyldte. Filmen vil gerne være vise den hårde realisme der lægger i disse emner men når man kun tør kradse overfladen og ikke tør tage sider i sagen, bliver filmen totalt ligegyldig. Man vil gerne lave en film om et kontroversielt emne men man tør ikke rigtig være kontroversiel for så bliver man kritiseret for meget i pressen.

”Crossing Over” er en film man absolut ikke bør se. Der er så mange film i denne genre der er gode og har langt mere at sige om interessante emner end denne film har. Hele genren er totalt udvandet og bør dø, indtil der er en eller anden filmskaber der finder en ny måde at lave disse film på. Selv hvis du har set Harrison Ford på plakaten og tænker at du gerne vil se hans nye film, så er hans rolle altså kun 1/7 del af filmen. Desuden spiller han grænsebetjent og at spille betjent er noget Harrison har gjort bedre end her et utal af gange. Det eneste ”Crossing Over” måske vil blive husket for er dødsstødet til denne multiplot genre, for selvom mange af de senere film i genren har været ringe har de ikke været så ringe som her.

Titel: Crossing Over
Original Titel: Crossing Over
Premieredato: 26. juni 2009