Cube 2 : Hypercube (DVD)

19. oktober 2003 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Cube 2 : Hypercube (DVD) billede

Fortabt i en hyperkubus, må en gruppe fremmede mennesker stole på hinanden og kæmpe for at finde en vej ud.

Ligesom Cube, omhandler Cube 2 : Hypercube et nerverpirrende socialt eksperiment der tager udgangspunkt i menneskets adfærdsmønster når det lukkes ind i små lukkede rum. En gruppe mennesker tages til fange og bliver anbragt i aflukkede, firkantede rum (kubusser). I hvert rum findes 6 skydedøre og det viser sig at en skydedør fører ind til endnu et lukket rum med 6 skydedøre. Alle rum er små kubusser i en hyperkubus – en kompliceret matematisk konstruktion. Hvert rum har forskellige karakteristika – egenskaber som kan være dødelige for mennesker. I gruppesammensætningen har vi at gøre med psykoterapeuten Kate, den blinde Sasha, ingeniøren, Jerry, den lettere psykotiske privatdetektiv, Simon, den fortabte pensionist Mrs Paley, advokaten Julia og computerdesigneren Max. Der er ikke nogle der umiddelbart kan huske hvad de lavede i timerne før de havnede i rummene – der er ikke nogle der endnu ved hvorfor de befinder sig hvor de gør. De må sande, at de er levende forsøgskaniner i et spil iværksat af bagmænd med uhensynsfulde hensigter. På trods af den paniske stemning, må folk arbejde sammen for at finde en udgang, hvis udgangen overhovedet findes ...

Det er historien der løfter Cube 2 op på et interessant niveau, for der er næppe særligt mange, der har set de medvirkende skuespillere i nogle store produktioner før. At vi her har at gøre med ”skuespillere på vej” har dog ikke den store betydning. Deres forskelligartethed som mennesker og skuespillere er den sammensætning, der gør Cube 2 til en relativ interessant film. Cube 2’s skuespillere er stereotyper og det giver filmen en anelse forudsigelighed. Det er relativt nemt at gætte sig til hvem der dør først og hvem der overlever. Filmen har mere travlt med at bruge personerne til at forklare om det sted de befinder sig, i langt højere grad end at få en beskrivelse af hver karakter. Så derfor forbliver skuespillerne nogle overfladiske stereotyper. Filmens instruktør, Andrzej Sekula, har ikke mange film bag sig. Det skal dog nævnes at Sekula var filmfotograf på Pulp Fiction, Reservoir Dogs og American Psycho. Der er dog ikke noget uovertruffent over nogen filmfotograferingen i Cube 2. Det skyldes måske omgivelserne i filmen, der ligner meget hinanden.

Cube 2 : Hypercube er egentligt et glimrende eksempel på at sequels ikke nødvendigvis er dårligere end forgængeren.
Filmen står dog lidt i anden række i forhold til den første film (kan man sige med et glimt i øjet) – så har man ikke set nogle af Cube – filmene, anbefales varmt Cube, dernæst kan man så se nr. 2. Det skønne er dog, at begge film kan ses uafhængigt af hinanden – der er ikke nogle løsrevne historiske elementer, man er nødt til at kende på forhånd for at forstå det univers, som historien bliver fortalt i. Det er dog vigtigt at holde tungen lige i munden, hvis man vil så meget som forsøge at tilegne sig en viden om hvad hyperkubussen er for en ting. Forsøger man det, kan man ikke lade være med at tænke på at skuespillerne ikke er de bedste i verden (så det kunne være man bare skulle lade være alligevel!) Det skal tilføjes, at der synes at være en smule mangel på blod i Cube 2, når man sammenligner med dens forgænger. Derudover er der brugt en del computerskabte animationer, som man godt kunne have været foruden. Så hellere nogle flere af de makabre ”analoge” fælder, man så i Cube. Der kunne dog godt have været nogle flere svar på hv-spørgsmål i denne film.. hvorfor, hvordan, hvem mv. Spørgsmålene bliver stillet, men der er aldrig nogen, der kan give et klart svar.

Cube 2 : Hypercube er også et eksempel på, at man kan lave film der ikke behøver smarte kulisser, da alt foregår i ensartede små lukkede rum. Det er en original ide, som endnu ikke er blevet implementeret i film før (før Cube). Dog kan der drages paralleller fra dele af filmen til andre film og her tænkes især filmen Bound fra 1996. Historien foregår stortset i og omkring 2 rum og det gør ikke filmen mindre spændende. En anden film, der til dels kan drages en sammenlignende parallel til er Four Rooms fra 1995. De nævnte film nærmer sig dog ikke Cube 2 særligt meget, udover at handlingen udspiller sig i og omkring nogle få rum.

Cube 2 : Hypercube kan ses - den anbefales ikke kraftigt - men glem ikke at se Cube også!

DVD ekstra materiale

Det er ikke meget guf, der er med som ekstramateriale på denne skive. Foruden standard scene selections, dolby 5.1 lyd, dolby digital lyd og undertekster (forefindes på dansk, svensk, norsk og finsk) har vi at gøre med et (begrænset) fotogalleri og en trailer af Cube 2 : Hypercube (hvorfor skal den med?). Præsentationen er dog i anamorfisk widescreen. 2/6 stjerner for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome
.