Cursed (DVD)

25. oktober 2005 af David Lund

Cursed (DVD) billede

Varulveparodi af Wes Craven og Kevin Williamson, makkerparet bag Scream.

Ellie er en skrøbelig ung kvinde, der har fået ansvaret for hendes lillebror Jimmy, da deres forældre døde i en ulykke. For tiden er Ellie da på vej mod det bedre, da hun netop har indledt et forhold til filminstruktøren Jake. En aften kører hun Jimmy hjem, men de kører galt sammen med en anden bil, og ender i vejkanten på en mørk landevej. De begge slipper uskadte, men kvinden i den anden bil sidder fast. De forsøger at få hende ud, men et væsen angriber flokken, og dræber kvinden. Jimmy beskriver væsenet som en stor ulv, men både ham og Ellie slipper med overfladiske skrammer… tror de.

Cursed er en noget misforstået film blandt anmeldere og publikum, og det er lidt synd fordi den er en ganske gennemført varulveparodi. Den formår at referere og parodiere stort set alle varulvefilm jeg har set, og sikkert flere til, og dette alene er noget af en bedrift. Den er desuden meget målrettet i sin parodi, og provokerer fint ved at være på en balancegang, der gør at man ikke altid ved om den er seriøs eller blot for sjov. Efter et stykke tid regner man dog ud, at den ikke har en seriøs knogle i sin struktur, men blot holder sin balancegang for at tage tykt pis på dens publikum.

Wes Craven er instruktør og Kevin Williamson manuskriptforfatter, og de udgør det samme makkerpar som gav os Scream. Cursed minder meget om Scream på mange fronter, især ved at begge er en parodi på hver deres respektive gysergenre. Den markante forskel lægger dog i, at Scream kunne ses både som den parodi den er, men samtidig også som en velfungerende slasherfilm. Hvis man vælger at tage Cursed seriøs vil den dog overhovedet ikke fungere. Plothuller og ligegyldigheder er der nok af, men disse er dog skabt af to meget vigtige grunde, nemlig for at skabe en b-films stemning og for at give det oplyste publikum et godt grin.

Cravens instruktion virker meget farverig og ligetil i Cursed, hvor han før har været en del mere kold og isoleret. Det er dog et vigtigt element for filmens fremgang og atmosfære, at gøre filmen så åben og ligetil som mulig. Personerne er så dejligt blåøjede, varulven ligner mest en bjørn og begyndelsen samt slutningen er nærmest en parodi på Craven og Williamsons egen Scream. Hvis man ikke fatter filmen som en komedie efter varulven giver politiet fingeren eller til filmens ”who dunnit” slutning, har man helt sikkert glippet noget af en tur.

I rollen som Ellie har vi Christina Ricci, den lille pige fra Addams Family eller den lidt større pige fra Ally McBeal. Egentlig skulle Mandy Moore have haft rollen, men Ricci klarer det nu fint. Hendes karakter er langt fra pænt udpenslet, men som problemfyldt ung kvinde fungerer hun godt, og man griner lidt med og af hende fra tid til tid. Joshua Jackson spiller hendes kæreste, Jake, og han er lidt mere et problem. Det eneste jeg har set manden fungere nogenlunde i er Dawson’s Creek, og der burde han efter min mening have blevet. Jesse Eisenberg spiller Jimmy, og ham kender man nærmest kun fra The Village. Hans lille parodi på Teen Wolf er ganske vellykket, og hans karakter som den nørdede og bange teenager der udvikler sig pga. hans varulve egenskaber er ligeså helt velfungerende. Klart en fyr jeg vil holde øje med i fremtidige film.

Cursed er en let, lille b-film lavet af folk med stort kendskab og stor kærlighed til gysergenren, men med en trang til at lave grin af det hele. Hvis du nu alligevel vælger at se filmen seriøs, kan du altid fange referencerne til The Wolf Man, An American Werewolf In London, The Howling, Teen Wolf, Wolf, Dog Soldiers osv. Hvis du vælger at se filmen som en parodi, vil du uden tvivl være godt underholdt.

Ekstramaterialet er en smule sparsomt, idet det består af 3 featurettes. The Making Of Cursed er ganske morsom, og hvis man var i tvivl om filmens hensigt før, er man det ikke efter at have set denne. De to andre featurettes er ikke yderligt interessante, men kan da ses. 3 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Cursed