Cutterhead

21. marts 2019 af Marco Sebastian Bentsen

Cutterhead  billede

Der kan være meget klaustrofobisk Flere meter under jorden i Københavns metrobyggeri. Så forestil dig at en ulykke forekommer og du er fanget i et lille kammer truet af glødende varme og iltmangel. Dette er scenariet i ”Cutterhead”.

Rie(Christine Sønderris) er PR-medarbejder for metrobyggeriet i København og har en passion for at fortælle historien bag arbejderne af byggeriet. Derfor begiver hun sig de mange meter under jorden, for at dokumentere de krævende arbejdsforhold diverse mekanikere står overfor. Her møder hun den rutinerede kroat Ivo(Kresimer Mikic), samt den sympatiske unge eritreer Bharan(Samson Semere). Pludselig forekommer en ulykke der fanger Rie, Ivo og Bharan i et trykkammer. Trods deres forskellige baggrunde er de nu tvunget til at samarbejde i kampen for at overleve iltmangel, voldsomme trykskift og uhyre høje temperaturer. Men er det overhovedet muligt at overleve i de kummerlige forhold, imens mennesket viser sine værste sider frem i desperation?

Overbevisende katastrofefilm
”Cutterhead” forekommer meget realistisk og de filmiske virkemidler er udført til perfektion. Da jeg sad og så filmen fik jeg det ubehageligt flere gange, fordi scenerne var så overbevisende. Man mærker den klaustrofobiske situation der virker umulig, samt åndenøden karaktererne oplever. Jeg tog mig selv i at kæmpe for at få vejret undervejs, indtil det gik op for mig at jeg bare sad i en biograf. Det oplever man sjældent, men det har ”Cutterhead” stor succes med. Kinematografien er gennemført og fungerer i fin symfoni med tryklydene, samt de ukendte lyde udenfor det klaustrofobiske kammer. Man føler selv man er tilstede og kæmper for overlevelse.

Et ungt debutteam
Instruktøren bag filmen er Rasmus Kloster Bro. ”Cutterhead” er Bros debutspillefilm og det må siges at fremtiden ser lys ud for den unge instruktør. Christine Sønderris optræder også for første gang på en spillefilm og gør det overbevisende som den nysgerrige Rie. Det er næsten utroligt at ”Cutterhead” indeholder flere debuter, når den indeholder så meget kvalitet. Man skal lede længe for at finde en dansk katastrofefilm der er så gennemført.

”Cutterhead” er ikke for sarte sjæle, men den kan stærkt anbefales. Trods nogle lange sekvenser der til tider virker lange i sin kun 84 minutters længde, holder filmen fast i intensiteten. De filmiske virkemidler er meget overbevisende og selve fremstillingen af menneskers handlinger i desperate tider er meget realistiske. En katastrofefilm med høj kvalitet.

Titel: Cutterhead
Original Titel: Cutterhead
Premieredato: 21. marts 2019