Daddy's Home 2 (4K Ultra HD)

3. maj 2018 af Jesper Poulsen

Daddy's Home 2 (4K Ultra HD) billede

Hysterisk julefilm med masser af sjove episoder, men uden den nødvendige dybde og vedkommenhed. Denhar sine momenter, men fiser lige ind af det ene øre og ud af det andet...

Netop som vi går og bereder os på at sommervarmen for alvor skal sætte ind over det danske land, ja så kan du investere i en julefilm til hjemmebiografen. Netop udkommet er Daddy’s Home 2, som, naturligt nok, er en efterfølger til Daddy’s Home fra 2015. Der er fortsat ubalance i forholdet mellem Dusty og Brad, og deres evige jagt på popularitet hos børnene og det bliver faktisk ikke et hak bedre af at Dustys far (Mel Gibson) og Brads far (John Lithgow) dukker op til julefestlighederne. Det er vel sjældent at man på film før har set så umage en forsamling. Deres værdier, holdninger, væremåde, grænser og humor er skæv og afvigende, i hvert fald i forhold til at kunne gøre samværet i juletiden tålelig. De prøver deres bedste foran børnene, men så snart at de ”voksne” er alene, så sker der en masse skøre ting, som næsten kunne være taget ud fra Klovn-universet.

Mark Wahlberg og Will Ferrell spiller atter rollerne som de to umulius’er. Ferrell i vanlig stil med kikset og overspillet lagkagekomik, mens der er langt mere satire og sofistikeret fjol hos Wahlberg. Det afspejler sig også i forhold til deres respektive fædre, hvor John Lithgow nærmest fremstår som amatør, mens Gibson antager en langt mere cool side, som rent faktisk er sjov. Daddy’s Home 2 har en lang række morsomme scener og forviklinger, men hamrer man lidt på den ydre skal, så ligner den enhver anden komedie med julen som centrum. Formaningen om at alt er rosenrødt og fuld af lys og glæde, så længe familiebåndet får lov til at blomstre… Ja, det bliver lige kvalmt nok. Ikke mindst da Brad i form af Will Ferrell kaster sig ud en version af ”Do They Know It’s Christmas?” til slut.

For mig var det slet ikke en selvfølge at Daddy’s Home var en titel som var oplagt til en efterfølger, men er pengene rigtige og øjnes der muligheden for at få lokket folk i biografen, så lader Hollywood sig ikke nøje. Man kunne dog håbe på at der snart blev valgt en lidt anden tilgang til det, for De 4 centrale skuespillere skal i sidste ende nok være glade for at deres karriere er stadfæstet. Daddy’s Home 2’s gags og sødme bliver for letkøbt og forglemmelig i længden, og dermed ikke nogen karrierefremmer overhovedet. Jeg vedkender at jeg overraskende for mig selv trak på smilebåndet fra tid til anden, men jeg kunne nu nok anbefale 100 andre satirefilm (julesatire tilmed) førend Daddy’s Home 2 ville fise ind på lystavlen. Det må godt stoppe her. Jeg vil være forårssød og tildele denne sæsonfilm 3 stjerner, men så har jeg altså også været rigtig artig Hr. Julemand forud for næste jul!

Bonusmaterialet er ganske omfangsrig og oplysende. Det er faktisk ganske sjovt at se de unge børneskuespillere interagere med de aldrende stjerner – Gibson og Lithgow – ikke mindst når det kikser, som det jo har gjort i kategorien for fraklip. Du kan også se nærmere på en beskrivelse af karaktererne, herunder naturligvis de nyankomne. Se også slettede, udvidede og alternative scener og hør om tankerne bag denne efterfølger.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Daddy's Home 2 (4K Ultra HD)
Original Titel: Daddy's Home 2 (4K Ultra HD)