Dave Chappelle's Block Party

21. august 2006 af Michael Panduro

Dave Chappelle's Block Party billede

Præcis hvad hele ideen var med hip-hop

Jeg er bestemt ikke særlig imponeret af Dave Chappelles populære komedieserie, ej heller er jeg synderlig begejstret for hans komiske optræden i diverse film. Men det arrangement manden fik stablet på benene 18. september 2004 kan man ikke kalde andet end imponerende. Det lykkedes Chappelle at samle nogle af de ypperligste hip-hop kunstnere i verden og afholde en enorm, gratis koncert i hjertet af Brooklyn, New York.

Med det intellektuelle legebarn Michel Gondry, der stod bag ”Evigt Solskin i Et Pletfrit Sind” og den kommende ”The Science Of Sleep”, i ryggen er der med kommet en fantastisk underholdende og livsbekræftende koncert-dokumentar ud af hele begivenheden. Filmen er ikke en koncertoptagelse og selvom der er meget musik er der ikke mange fulde numre med. Til gengæld roterer den om hele arrangementet, alle de medvirkende, publikum, lokalområdet og tankerne bag. Chappelle selv er naturligvis i fokus det meste af tiden, men i stedet for den hysteriske personage jeg havde frygtet har han for det meste tillagt sig en mere åbenhjertig, glad og ærligt engageret attitude, der virkelig klæder ham. Gondrys barnlige kamera går imod MTV-tendenser og foretrækker lange scener frem for heftig klipning, bemærker små pudsigheder og vil hellere dvæle ved sine personer og deres fælles engagement i en godhjertet, fesltlig begivenhed, end fortælle en spændende historie om koncertens skabelse og de mange forhindringer undervejs. Det er behagelig, letbenet underholdning med hjertet på helt rette sted og uden for store ambitioner.

Et sted bliver det sagt at dette er selve essensen af hip-hop, og det kunne ikke være mere rigtigt. Ikke bare for hip-hop, men for musik i det hele taget. Det handler om fællesskab, følelser og om at have det godt og det er præcis hvad filmen kommunikerer. Uden overhovedet at blive sukkersød eller sentimental er den et dokument over en uhyre vellykket og positiv begivenhed, der førte hip-hoppen tilbage til et af dens fødesteder og må være en af de største fester i New Yorks historie.

Filmen kan nydes af enhver, men kender og elsker man musikken og musikerne der medvirker, vil man selvsagt være endnu tættere på den ekstatiske stemning der ramte New York den aften. En tilsyneladende endeløs række af mildest talt imponerende musikere centreret omkring den efterhånden legendariske Roots-trommeslager Ahmir ”Questlove” Thompson og et velspillende band. Kanye West, Dead Prez, Common, The Roots, Jill Scott, Erykah Badu, Mos Def og Talib Kweli (feinschmeckere vil nyde en liveudgave af et enkelt nummer fra BlackStar-pladen) gør alle deres entre kulminerende i en længe ventet genforening af The Fugees. Der er rap, soul og rnb af bedste skuffe og gennem filmen får man en smag af det hele, glimrende sat sammen til en musikalsk helhed, der selvsagt ikke er selve koncerten, men som stadig skaber følelsen af at være en del af noget helt specielt. Simpelthen imponerende vellykket.

Bonusmaterialet tæller en halv time lang dokumentar om nogle af de problemer i sær med vejret som produktionen var oppe i mod. Man får også et større indblik i Gondrys arbejde end selve filmen hvor han kun gør meget lidt opmærksom på sig selv. Dertil kommer en ligegyldig b-roll og nogle små featurettes om Chappelles tur til hjembyen i Ohio og om det særegne hus der dannede baggrund for koncerten. Det mest interessante ved DVDen er dog muligheden for at se filmen i en særlig, såkaldt branchet udgave der giver mulighed for at se mange af koncertoptagelserne i forlængede udgaver. Det er fedt at få et par hele numre med i stedet for de små klip der dukker op løbende i filmen, men når man får lov at smage får man også lyst til hele retten. Det man allermest har lyst til er at se hele koncerten, men det får man desværre ikke mulighed for her. Lad os håbe at den udkommer separat på et tidspunkt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af :
Sandrew Metronome.

Titel: Dave Chappelle's Block Party