Findes der noget mere nuttet end enhjørninger? Ja, altså hvis fabeldyret i virkeligheden fandtes? Begge dele bør du tage op til revision. Alex Scharfman påstår i hvert fald, at de findes. Han påstår også, at de måske slet ikke er så fredsommelige, som mange går og tror. I hans fantasyfortælling “Death Of A Unicorn” kombineres således både komedie og gys, og hver for sig fungerer disse genrer faktisk ganske fint. Et større spørgsmål melder sig, når man kigger på sammensmeltningen af de to.
Produceret af såvel Paul Rudd som Jenna Ortega, der begge spiller hovedroller i filmen, og så også lige den visionære instruktør Ari Aster (Hereditary, Midsommar, Beau Is Afraid og den kommende Eddington), så er bagsmækken ligesom sikret, og så er såmænd bare op til resten at levere. Lad mig lige, inden vi kommer for godt i gang, understrege, at “Death Of A Unicorn” altså ikke er nogen børnefilm, selvom den i indpakningen godt kunne ligne en sådan. Indledningsvist starter den da også ganske tilforladelig, da Elliot og datteren Ridley er på vej til Elliots chefs - Odell Leopold - prægtige landsted, hvor de skal holde weekend. På vejen rammer de med bilen et stort dyr, der formodet dødt medbringes til deres destination.
Enhjørningen, som dyret viser sig at være, er nu langt fra dødt, og det varer ikke længe, førend familien Leopold finder ud af, at et betragteligt dyr er skjult i gæsternes bil. Enhjørningen bryder ud af bilen, men bliver skudt af en af Odells assistenter. Mens Elliot og Ridley har været i nærheden af enhjørningen, så er Elliots allergier forsvundet, og hans syn er pludselig forbedret. Væk er også Ridleys akne på kinderne. Odell, der selv er alvorligt kræftsyg, foreslår, at hans assistenter og tilknyttede forskere eksperimenterer og udvinder enhjørningens mirakler. Snart efter er Odell gående, fri for sengen og nu uden kræft.
Den voldsomme behandling af enhjørningen er dog ikke gået ubemærket hen. Selvom enhjørningen er stor, så var den kun et føl. Forældrene til føllet tropper op omkring Leopolds residens med et overordnet formål. Arme dem, som har gjort deres yngel fortræd. Herfra kan du med god samvittighed bede mindreårige børn om at forlade tv-kiggeriet. Det bliver en blodig omgang, hvor ingen kan vide sig sikre ved at komme i nærheden af de opildnede enhjørningeforældre. “Death Of A Unicorn” skifter genre, og går fra ungdommelig komedie til voksen actiongyser. Mixet er sådan set godt fundet på, men det er alligevel som om, at man som seer kunne have tænkt sig en mere sammenspændt overgang. Filmen er god, bevares, men man sidder med følelsen af, at det endda sagtens kunne have været gjort endnu bedre med få midler.
Paul Rudd, Jenna Ortega, Richard E. Grant, Will Poulter og Tea Leoni evner at spille både på hyggelig humor og thrillende overlevelse. På den konto er der faktisk kommet en ganske fin og underholdende ting ud af “Death Of A Unicorn”. Alex Scharfman kunne måske have strikket før og efter bedre sammen, og så skulle han måske også lige have hyret et andet animationsselskab, da nogle af enhjørningernes galop og angrebstendenser virker lidt stive og ufuldstændige. Der er dog alligevel ingen tvivl om, at filmen samlet set er bestået.